Fashion Statements New Narratives Tour

Lezing
Amsterdam Museum
15:00 - 16:00

Het Amsterdam Museum organiseert elke maand een New Narratives tour. In deze rondleidingen reflecteren mensen van buiten het museum op de collectie en onze tentoonstellingen.

De tour van zaterdag 20 juli is een gesprek tussen Amma Asante en Alex Kain. Amma is voorzitter van de Landelijke Cliëntenraad en bij velen bekend uit de tijd dat zij zich inzette als politica binnen de gemeenteraad van Amsterdam en de Tweede Kamer. Alex is actief betrokken bij verschillende lhbtiq+ gemeenschappen en bestuurslid werk en onderwijs bij Transgender Netwerk Nederland.

Tussen de baljurken uit de 18e en 19e eeuw en de strakke 'black' outfits van Art Comes First, voeren we een gesprek onder andere over schoonheidsidealen. Moeten we er aan mee doen? Zijn ze gezond en op welke structuren zijn ze gebaseerd? We hebben het ook over de geschiedenis van slavernij en hoe dat met textiel en mode is verweven. We hebben het over 'femininity' en 'masculinity', rolpatronen en machtsstructuren en het wel of niet kunnen doorbreken van stereotypen.

Wanneer: 20 juli 2019
Tijd: 15:00 - 16:00
Kosten: Gratis excl. museumentree
Locatie: Amsterdam Museum, Kalverstraat 92

Aanmelden via: [email protected].

Zie ook > https://www.amsterdammuseum.nl/tentoonstellingen/fashion-statements

New Narratives is een programmalijn van het Amsterdam Museum met als doel een steeds inclusiever stadsmuseum te worden. Dit doen we door middel van publieksprogramma's, maar ook door kennisuitwisseling voor en achter de schermen rondom thema’s als diversiteit, taalgebruik, en museale vernieuwing, door New Narratives tours, internationaal onderzoek in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam naar collectie, en door samen te werken met OSCAM en Black Achievement Month.