“Ik ben een drager, dat is mijn grootste passie”

‘Ik heb helemaal niks met mode’ zijn bekende woorden die menig persoon wel eens heeft uitgesproken. Maar er is geen ontkennen aan: bewust of onbewust, onze kledingkeuzes worden beïnvloed door de mode. Zelfs als je juist er tegen in gaat en kiest om dat hippe paarse jasje in de etalage te laten hangen. Of, zoals Ninke Bloemberg, conservator mode van het Centraal Museum, vertelt, je nonchalant door de bagger op Lowlands loopt met spier witte gympen aan je voeten.

De tweede Uit de Mode-Meet Up (7 september 2017) stond geheel in het teken van de drager. Want, zo vertelt stijlantropoloog Carmen Hogg, moderator van de avond, we trekken allemaal kleding aan en kiezen hierbij allemaal voor iets waar wij ons prettig in voelen. Of dit nou de nieuwste collectie is, die vers in de rekken hangt, of dat ene vintagejurkje dat net van het rek viel: we trekken allemaal iets aan voordat we de deur uit gaan. Maar wat dat dan is? Ja, daar gaan wel wat denkprocessen aan vooraf.

Nick Pieplenbosch, bruikleengever voor 'Uit de Mode', tijdens de Meet Up 'Dragers Uit de Mode'. Beeld: Sterre Snijders.
Nick Pieplenbosch, bruikleengever voor 'Uit de Mode', tijdens de Meet Up 'Dragers Uit de Mode'. Beeld: Sterre Snijders.

Samen met Antoinette van den Berg (trend forecaster), Said Belhadj, Tamara Karsdorp (oprichters winkel PUHA) en Nick Pieplenbosch (drager en bruikleengever van dé dekbedjas) werd ‘de drager’ onder de loep genomen. Van persoonlijke voorkeuren tot maatschappelijke ontwikkelingen, één ding dat duidelijk naar voren kwam: alle wegen leiden naar mode.

Kleren maken de man

“Als ik mijn ogen open doe dan is het eerste wat ik denk: hoe voel ik me vandaag en wat trek ik aan?”, vertelt Nick vol overtuiging. Hetzelfde sentiment wordt beaamt door Antoinette, “ik ben een drager, dat is mijn grootste passie.”

Passie is wellicht het sleutelwoord voor het eclectische maar modieuze panel dat zich heeft verzameld in het Centraal Museum. Allemaal hebben ze een passie voor mode. Zowel op zakelijk gebied als op persoonlijk gebied. En allemaal hebben ze een duidelijke mening over hoe er met de mode moet worden om- en meegegaan.

Antoinette van den Berg laat de tas zien die ze uitkoos bij haar outfit. Beeld: Sterre Snijders.
Antoinette van den Berg laat de tas zien die ze uitkoos bij haar outfit. Beeld: Sterre Snijders.

“Wij bepalen ons aanbod intuïtief”, begint Said. In de Utrechste winkel PUHA wordt onder andere kleding van jonge Nederlandse, soms zelfs Utrechtse ontwerpers verkocht. “Het is altijd een wisselwerking tussen publiek en maker. Maar of iets wel of niet aanslaat ligt ook aan de tijd wanneer iets in de winkel ligt. Mensen hebben tijd nodig om iets te herkennen als draagbaar.”

“Maar het leuke bij ons is”, vult Tamara aan, “doordat we werken met jonge opstartende ontwerpers en op kleine schaal inkopen, is er juist ruimte om te experimenteren waardoor iets verder kan worden ontwikkeld. Jonge ontwerpers zijn daarnaast bezig met wat zij willen uitbrengen.” Said: “Maar natuurlijk wel altijd onder invloed van...”

Moderator en stijlantropoloog Carmen Hogg en mede-oprichter van PUHA Tamara Karsdorp bij de Meet Up 'Dragers Uit de Mode'. Beeld: Sterre Snijders.
Moderator en stijlantropoloog Carmen Hogg en mede-oprichter van PUHA Tamara Karsdorp bij de Meet Up 'Dragers Uit de Mode'. Beeld: Sterre Snijders.

Voedselindustrie als trend forecaster

Intuïtie is ook de basis voor het werk van Antoinette. Als trend forecaster is ze altijd op zoek - vooral op reis - naar veranderingen en dingen die écht niet meer kunnen. Door terug te gaan naar de bron probeert ze deze nieuwe verschijningen, zoals mannen met felle nagellak, te doorgronden.

“Je hebt de early adopters en de rest heeft dat niet door totdat ze het zelf dragen.” De bron achter de nagellak? “Ik heb dit terug kunnen leiden naar videoclips op MTV waarop mannen gelakt hun muziek presenteerde.”

Antoinette van den Berg tijdens de Meet Up 'Dragers Uit de Mode' in het Centraal Museum. Beeld: Sterre Snijders.
Antoinette van den Berg tijdens de Meet Up 'Dragers Uit de Mode' in het Centraal Museum. Beeld: Sterre Snijders.

Daarnaast kunnen toekomstige trends ook uit een ietwat onverwachte hoek komen. Antoinette: “De voedselindustrie loopt altijd voorop. Kijk maar naar de strijd tegen de plofkip of ondernemingen zoals Tony Chocolonely. We willen weten waar ons voedsel vandaan komt en maken hierin bewuste keuzes.

De documentaire The True Cost heeft veel teweeg gebracht en gezorgd voor een positieve trend binnen de mode wereld. Vintage gaat heel belangrijk worden. Tien tot veertig procent van de kleding die nu wordt geproduceerd wordt nooit verkocht. Dit zal in de toekomst niet meer geaccepteerd worden.”

Typisch Nederlands

De typische Nederlander, zo wordt geredeneerd door het panel, is praktisch. Geen strakke kokerrokken of hoge pumps, want dat is zo onhandig op de fiets of door de regen. Antoinette windt er dan ook geen doekjes om: “Mode in Nederland is interessant in musea en om over te praten, maar dat zien we niet terug in het straatbeeld.”

“We kunnen ook echt uitkijken in onze winkel naar kleur”, vertelt Tamara. “De meeste ontwerpers gaan voor zwart en donkerblauw en we moeten ze echt aanmoedigen om juist eens een keertje voor een kleur te kiezen.”

Trend forecaster Antoinette van den Berg en bruikleengever van de 'dekbedjas' Nick Pieplenbosch. Beeld: Sterre Snijders.
Trend forecaster Antoinette van den Berg en bruikleengever van de 'dekbedjas' Nick Pieplenbosch. Beeld: Sterre Snijders.

Maar alle hoop is gelukkig nog niet verloren voor de Nederlandse dragers. Nick: “Ik heb tien jaar in Italië gewoond. Toen ik terug kwam was ik erg blij verrast door alle verschillende culturen die toch op een bepaalde manier kleur brachten aan het Nederlandse straatbeeld. Dat is erg bepalend geweest in hoe ik naar Nederland, en het kleedgedrag van Nederland, kijk.”

Deze culturele uitwisseling is momenteel ook terug te zien in het modebeeld. Zo vertelt Said dat Afrikaanse prints steeds vaker worden gebruikt en alles in mosterd- of okergeel als zoete gebakjes over de toonbank gaan.

In of juist uit?

De Meet Up wordt afgerond met een vragenrondje. Hierbinnen wordt nogmaals de breedte van de modewereld gedemonstreerd. Maar ook hoe dit op persoonlijk gebied anders wordt ervaren. “Ik denk dat wat ‘in’ is op verschillende manieren te benaderen is”, zegt Nick. “Tijdens mijn werk bij COS kijk ik vanuit de winkel. Zo let ik op items die goed of minder goed verkopen. Maar voor mezelf is dat anders. Het verschil zit ook in of je het bekijkt als mode of als kleding. Kleding heeft ook iets praktisch, een bepaalde functionaliteit.”

Tot slot, advies van het panel om uniek voor de dag te komen:

Said: “Door alles te combineren. Van ontwerpers tot zelfgemaakt.”

Antoinette: “Styling is key.”

Tamara: “Je moet vooral je eigen identiteit versterken door de kleding die je draagt.”

Nick: “Uniek zijn moet je niet willen en loslaten. Of je iets wel of niet veel ziet, vergeet het juist en have fun with it.”

Visionairen & restauratoren

Wil je ook bij een Uit de Mode-Meet Up zijn? Er volgen nog twee thema's van de tentoonstelling:

#3 Visionairen uit de mode
#4 Restauratoren uit de mode

Het evenement is gratis, maar reserveren is gewenst: [email protected].

Aanvullingen

Beste

Wij hebben een Vintage boutique in Zandvoort en af en toe krijgen we juweeltjes binnen. Afgelopen week kregen we een prachtig HIRSCH & CIE exemplaar binnen in zeer goede staat. Hoed en sjawl.
En een hoedje van Robert Guillaume Kuijpers.

We krijgen regelmatig spullen aangeboden van verschillende couturiers.

Misschien heeft u interesse en kunnen we de foto's via email veŕzenden

Hartelijk dank voor deze vraag! Helaas is Modemuze alleen een online platform en beschikken we zelf niet over een collectie. U kunt uw vraag doorsturen aan de aangesloten museumpartners, wellicht hebben zij interesse. Klinkt wel erg spannend!

Met vriendelijke groet,

Modemuze

Ik hou van designers die anders durven te zijn. Hebben jullie wel eens gehoord van de Naakte Naaister? Zo eigenzinnig, heerlijk.
http://www.designedclothing.com/en/shop/userads/695-de-naakte-naaister

Beste Anoniem, Misschien kan je samenwerken met www.designerclothing.com

Doe een aanvulling

Vul deze informatie aan of geef een reactie

6
4
Auteur
Masterstudent Gender Studies
Datum
15 september 2017