zonder titel

 

broche, bestaande uit twee delen: een symmetrische, abstracte vorm met gaten erin die naar boven toe kleiner worden, en een peervormige, facet geslepen, peridot als hanger, in originele verpakking...

Maker
Chris Steenbergen
Objectnummer
S2005.034
Instelling
Design Museum Den Bosch
Periode
1966

broche, bestaande uit twee delen: een symmetrische, abstracte vorm met gaten erin die naar boven toe kleiner worden, en een peervormige, facet geslepen, peridot als hanger, in originele verpakking Gouden broche bestaande uit twee delen. Twee platte gebogen vormen waarin gaten zijn aangebracht die naar boven toe kleiner worden, contrasteren met een barokke peervormige, facet geslepen, peridot als hanger. De broche laat zien hoe Chris Steenbergen strakke vormgevingsprincipes moeiteloos verbond met de intrinsieke luxueuze kwaliteiten van edelmetalen en edelstenen. Chris Steenbergen (1920-2007) studeerde aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs in Amsterdam maar begon pas na zijn opleiding met het ontwerpen van sieraden. Na de Tweede Wereldoorlog vestigde hij zich als zelfstandig edelsmid in Amsterdam. Hij maakte objecten maar legde zich, vaak in opdracht, vooral toe op het ontwerpen van sieraden, die hij met grote technische precisie vervaardigde. In een tijd waarin de materialen schaars waren bouwde hij langzaam maar gestaag aan een eigenzinnig oeuvre. Zijn werk kenmerkt zich door een bijzondere eenvoud waarin zilver en goud, in geometrische vormen gevat, vaak een even ingehouden als krachtige expressie krijgen. In de jaren vijftig vindt hij inspiratie in de beeldhouwkunst van Antoine Pevsner, Henry Moore en Naum Gabo en wendt hij zich af van de conservatieve tradities van zijn metiér. De vormprincipes die aan zijn werk ten grondslag liggen zijn dan constructivistisch. Robuuste geometrisch vormen worden vervolgens meer en meer het uitgangspunt van zijn ontwerpen en verlenen zijn sieraden een opvallende monumentaliteit, waardoor ze ook makkelijker door mannen gedragen worden. Hiermee was Chris Steenbergen zijn tijd enigszins vooruit. Als een jongere generatie sieraadontwerpers eind jaren zestig niet alleen publiekelijk het gangbare sieraad als louter decoratief vrouwelijk ornament afzweert, de Bauhaus principes en Nieuwe Zakelijkheid omarmt, en het edelmetaal taboe verklaart, blijft Steenbergen echter trouw aan het zilver en het goud. Hij beschouwt zichzelf niet alleen als een estheet, hij is tegelijkertijd een realist die weet dat de edelmetalen nu eenmaal beter verkopen en gelooft daarbij in een eerlijke moderne toepassing van het zilver en goud. Soms werkte hij tevens met gekleurd perspex of edelstenen.

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie