Werkschort of slobbe, Marken, voor 1943

Doorzoek de website met tags
K.201-43
Nederlands Openluchtmuseum
1943

Wit linnen werkschort. Het schort heeft met rood garen de geborduurde initialen 'N I S' en rood borduurwerk aan de zogenaamde gatbanden. Deze gatbanden sluiten met een koperen haak en oog. De werkdracht van de Marker vrouw verschilde nauwelijks van wat zij verder doordeweeks droeg. Alleen was de kleding voor in het werk vaak wat ouder en meer verwassen. Wel werd in het werk een speciaal schort van wit linnen voorgedaan. Volgens de registratie in het museum werd dit schort bij het hooien gedragen. Op Marken noemt men een dergelijk schort een slobbe.