Voorstrook van kloskant aan een fijne kap, Marken

Maker
Nederlands Openluchtmuseum
ST 0431
Nederlands Openluchtmuseum

Een blauwdruk van een voorstrook van Binche kloskant aan een 'fijne kap'. Deze muts is gedragen door een vrouw van het eiland Marken. Deze Binche kant heeft een vijfgaatjesgrond. Het patroon is geheel symmetrisch met twee verticale assen. Dit verwijst nog naar de barokke Lodewijk XIV-stijl. Kenmerkend voor Binche uit deze periode zijn het ijle patroon en de toepassing van de vele vierkante vormslagen daarin. De kant dateert uit circa 1710. De blauwdruk is vervaardigd door NOM-medewerkers tijdens veldwerk in Marken.