Paar gouden keelknopen, Schokland, 1855–1860

Doorzoek de website met tags
Z.16-53
Nederlands Openluchtmuseum
1855 – 1860

Paar 14-karaats gouden keelknopen. Keelknopen werden gebruikt om de halsboord van het hemd of het overhemd te sluiten. De vervaardiger is onbekend. De knopen hebben een gehaltemerk dat gebruikt is vanaf 1853. Ze zijn toegeschreven aan Schokland en door het museum verworven samen met een aantal Schokker kledingstukken. De toeschrijving is niet helemaal zeker. Het model dateert van omstreeks 1855-1860. Het eiland Schokland is in 1859 geheel ontruimd. De geëvacueerde Schokkers bleven in een aantal gevallen hun streekdracht trouw.