Kokerrok met grote (lotus) bloemen, vogels en vlinders

ca. 1880

Kokerrok met zwart (rood en blauw), blauw en rood op crème geverfd; de badan ('lichaam') in grote (lotus-)bloemen, vogels en vlinders. Lotussen zijn van oorsprong Chinese symbolen, en drukken een geloof in reïncarnatie, alsmede in de voortzetting van de familistamboom uit (Heringa, 1996). De kepala ('hoofd') heeft de tumpal gevuld met celuki (anjer) en vogels. De papan bevatten grote feniksen, het Chinese symbool voor welvaart, en eveneens celuki-bloemen Heringa, 1996). De doek is gemaakt in een Indo-Chinese werkplaats, en was voor (Indo-)Europese en -Chinese afneemsters, alsook voor de export.