Kleurige zijden schouderdoek voor jonge weduwe, met gouddraadfranje

voor 1964
Palembang (stadsgemeente)

Kleurige plangidoek met groene rechthoek in grotere rode rechthoek en franje met gouddraad. Bij plangi wordt de te kleuren, soepele stof, vaak zijde uit China, nopjesgewijze met vezels samengebonden (Jasper, 1916:4;8). Van deze doek is de functie en het gebruik niet bekend, maar de afmetingen doen vermoeden dat het ofwel een schouderdoek ofwel een borstdoek was. De meeste traditionele plangidoeken hebben veel ingewikkelder patronen (Jasper, 1916:84-89). Vervaardiging In linnenbinding geweven doek, geverfd met de plangitechniek. Langs beide korte zijden is gekloste gouddraad-franje aangenaaid.