Katoenen schouderdoek met leeuwen en een patchworkmotief vol verschillende opvulmotieven

ca. 1910
Sumatera

Een zeer drukke schouderdoek, met de kepala ('hoofd') verdeeld over beide uiteinden. Het algehele motief is in tambalan, een patchworkmotief, dat bestaat uit diagonaal in tweeën verdeelde vierkantjes, waarvan de helften steeds weer andere motieven bevatten, o.a. vlinders, bilik (gevlochten bamboemat), kawung (een van de door de sultans in de 18e eeuw verboden motieven) fruit, vogels etc. De kepala aan beide uiteinden hebben twee grote tegenover elkaar staande leeuwen op een bloemenpatroon. De doek was bestemd voor de lokale markt en voor de export naar Sumatra.