Een enkelsieraad van leer en kralen

voor 1962
Zuid-Afrika

Het enkelsieraad wordt via de leren bandjes om de enkel gebonden. Een soortgelijk object wordt gedragen bij de Xhosa, in Elliott, 1970, p. 60, is een foto van een man opgenomen die om beide enkels dit type sieraad draagt. Hoogst waarschijnlijk is deze enkelband ook afkomstig van de Xhosa. In de catalogus van The University of the Witwatersrand (1989) staat een soortgelijk object van de Thembu met inheemse naam 'Izathsaba'. Vervaardiging Op een lederen ondergrond is een kralenlap bevestigd. De lap is geregen van glaskralen in geometrische patronen. Ook zijn vijf parelmoeren knoopjes aangenaaid, waarschijnlijk ontbreken er een aantal. Van het leer is aan beide zijkanten bandjes gesneden waarmee het sieraad om de enkel kan worden geknoopt.