Damesjasje

 

Deze jas is een duidelijk voorbeeld van de conceptuele opvattingen van de Belgische modeontwerper Martin Margiela. Voor zowel zijn voorjaar- als najaarscollectie van 1998 keek hij naar proporties...

Maker
Margiela, Martin
Objectnummer
28472
Instelling
Centraal Museum
Periode
1998/1999
Herkomst
aankoop, 1998-08-20

Deze jas is een duidelijk voorbeeld van de conceptuele opvattingen van de Belgische modeontwerper Martin Margiela. Voor zowel zijn voorjaar- als najaarscollectie van 1998 keek hij naar proporties en zocht hij naar het contrast tussen 2D en 3D. Wanneer de jas niet wordt gedragen is hij helemaal plat. Dit effect ontstaat doordat het jasje de tweedimensionale structuur van het patroon behoudt. Daarnaast zijn de armsgaten niet aan de zijkant van de jas geplaatst, maar gesneden uit de voorkant. Geheel in lijn met het gedachtegoed van de ontwerper werden de collectiestukken niet in een normale show gepresenteerd. Margiela koos ervoor om een soort veilingsituatie te creëren waarbij medewerkers van het modehuis, gekleed in witte laboratoriumjassen, de kledingstukken omhoog hielden. De kleding hing aan de dunne metalen kledinghangers die ook wel gebruikt worden in bijvoorbeeld stomerijen. Door de kledingstukken niet op het lichaam te presenteren werd de platheid versterkt en de rol van een drager vermeden.

This jacket is a perfect example of the Belgian designer Martin Margiela's conceptual opinions. Proportion and the contrast between 2D and 3D were the theme of both his spring and autumn collections in 1998. When not worn the jacket is completely flat. This effect is achieved by the jacket having the same two dimensional structure as a pattern piece. The arms are not set into the sides of the jacket, but cut out of the front. In keeping with the designer’s way of thinking, the presentation was unconventional, as would be expected. Margiela staged the scene of an auction house, in which the fashion house employees, dressed in white laboratory coats, held the clothes up for inspection. The clothes were presented on the thin, wire coat hangers used by dry-cleaners. Because the clothes were not worn by a model the flatness of the garments is accentuated and the role of the wearer is avoided.

Zwart leren colbertjasje zonder kraag en met ritssluiting dat tot de oorspronkelijke patroondelen kan worden teruggevouwen. Beide mouwen zijn alleen aan de voorzijde in het pand gestikt en worden via een elastiek over de rug aan de achterzijde op hun plaats gehouden. Het jasje kan als 'patroon' worden opgehangen via een gat dat door de bovenkant van het rug- en voorpand is geponst en een bijgeleverd koord met haak.

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie