Borsik gedragen door kindje in de baker

Doorzoek de website met tags
Maker
onbekend
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
aankoop 1954-10-18

Opkledersborsik van oranje lakense stof. De hals, mouwen en linker achterpand zijn afgewerkt met lila-geel strijkkoor met een geel spiegeltje. Gedragen door het pasgeboren kind in de eerste week. Zgn. opkledersborsik, oranje laken, hals, mouwen en linker achterpand afgewerkt met lila/geel strijkkoor met geel spiegeltje, zijnaden naar achter geplaatst, trensjes boven de splitjes, trensjes bij de polsen, sluiting achter met twee rijen trensjes met haakjes. Het babyborsikkie, gedragen door het kindje in de baker, is; 's Zomers vervaardigd uit kleurige, gebloemde katoenen stof en 's Winters van een wollen of zijden stof. Vroeger droeg het pasgeboren kind de eerste weken een z.g, "opkledertje". Dit was een borsikkie van rood baai met zijden koor.; Het borsikkie die op de dag van de doop gedragen werd, waren bijna altijd de fraaiste exemplaren van antieke Europese of Indische sits. Ook werd het opkledersborsikkie op deze dag wel gedragen.; Alleen bij zware rouw wordt bij het kindje in de baker iets aan rouw gedaan. De borsik is dan in korenblauw.; Wanneer het kindje 1 jaar oud is, wordt het babyborsikkie uitgedaan en krijgen de kinderen een borsik aan, die voor beide seksen anders is van snit.