Blouse voor de 'Negrito'-dans

Doorzoek de website met tags
RV-4436-306j
Zacatipan

Danscostuum van een Negrito. De vrouwen van de "mayordomos" brengen de rituele figuren buiten de kerk om naar de dansen ter ere van de heilige te kijken. De dans van de "Negritos" ("Little Black Men") bestaat uit Twaalf Zonen, een Dochter en een slang. De broek is rijk geborduurd met de hand en iedere danser versierd zijn eigen hoed. In de huidige dans van de Negritos is de meiboomdans ingevoerd, waarschijnlijk een reminisentie van de Franse plattelandsdans. Deze blouse maakt deel uit van de uitrusting van een danser in de tradionele 'Danza de los Negritos', die oorspronkelijk in Veracruz wordt uitgevoerd door de Totonaakse bevolking. Volgens de traditie wordt deze dans opgevoerd omdat de zoon van een Afrikaanse slavin ('un negrito') ooit in de 16e eeuw gebeten werd door een adder. Om de jongen te helen, danste de moeder, samen met andere slaven, een rituele dans. De inheemse Totonaakse bevolking imiteerde deze dans en zo ontstond de dans die we heden ten dage zien.