Blog

  • favoriet  7
     

    In de Modemuze Meet Up 'Restauratoren uit de mode' vertelden Floor van der Plas (textielrestaurator) en Rosalie Sloof (kunsthistorica en mounting specialist) over hun vakgebied aan de hand van de voorbereidingen voor de tentoonstelling 'Uit de Mode' in het Centraal Museum Utrecht.

  • Afb. 6 Detail van een baljapon van goudgeel fluweel en struisvogelveren, 1895, collectie Amsterdam Museum.
    favoriet  7
    2

    Het woord zegt het al: als ‘textielrestaurator’ ben je gespecialiseerd in het restaureren van textiel. Kostuums en accessoires zijn in de basis gemaakt van textiel. Het leuke is dat ze vaak ook nog uit andere materialen bestaan, zoals franjes van glaskralen of een borduursel van metaaldraad.

  • Marijke de Bruijne bekijkt textielvondst.
    favoriet  8
     

    400 jaar geleden verzonk een schip voor de kust van Texel. In 2014 werd het schip ontdekt en werd er allerlei lading naar boven gehaald. Door nog onbekende omstandigheden is veel van de lading intact gebleven en niet vergaan zoals dat meestal gebeurd na zo veel jaar onder water te hebben gelegen. In ‘Textielschat uit zee’ vertellen textielrestauratoren in opleiding Sjoukje Telleman en Marijke de Bruijne over het eerste onderzoek.

  • Bruidsjapon, inv.nr.BK-2003-10, collectie Rijksmuseum Amsterdam
    favoriet  1
     

    Op de Tentoonstelling Catwalk, die nog tot 22 mei 2016 in Het Rijksmuseum in Amsterdam te zien is, staat een trouwjapon die op 2 juni 1902 in Utrecht door mevrouw Elisabeth Petronella Fok Fraterman werd gedragen. De japon wordt tentoongesteld op een rond podium die de rok met sleep benadrukt.

  • favoriet  1
    1

    Een zwarte zijden damesjas uit de collectie van het Amsterdam Museum heeft vreemde verkleuringen. Wat is de oorzaak van deze verkleuring? En wat is het effect op het jasje? Over een vroege vorm van viscose en de kwestbaarheid van textiel.

  • Blog Modemuze. Oud en nieuw glitter, pailletten en gelatine. Marjolein Koek. Rijksmuseum inventarisnr. bk-1973-370-a-detail1single_00001
    favoriet  1
     

    Zonder glim en glans is je feestkleding niet af. In de tijd van het Oriëntalisme en Art Deco was dat niet anders. Vanwege de kosten, de veelzijdigheid en het gewicht was gelatine een uitstekende keuze om schitterende ornamenten van te vervaardigen.

  • foto: Herstelde kousen, 1920-1940, Museum TwentseWelle Enschede
    favoriet  2
     

    In het depot van Museum TwenteWelle in Enschede is een paar kousen te vinden die duidelijk meer dan eens hersteld zijn. Zowel Dianne Nieuwland, vrijwilligster van het museum, als Astrid Hage, collectiebeheerster van Museum TwentseWelle, omschrijven dit paar kousen als één van hun lievelingen uit het depot.

  • favoriet  1
     

    Objecten vertellen een verhaal, de behoefte aan restauratie kan echter een reden zijn om een object niet op te stellen in het museum. Dit was lang het geval voor het zogenaamde 'drakenjakje' uit de eerste helft van de 18e eeuw. Voor de tentoonstelling Dieren Rijk werd het jakje gerestaureerd zodat het opgesteld kon worden.

  • favoriet  2
    1

    Onlangs werd besloten om een kwetsbaar 17e eeuws baby hemdje uit de collectie van het Rijksmuseum te wassen. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je voor voldoende ondersteuning in een bad? Hoe droog je iets gelijkmatig, in de juiste vorm en zonder ongewenste vouwen? 

  • favoriet  1
    1

    Als junior textielrestaurator in het Rijksmuseum deelt Marjolein Koek met Modemuze haar onderzoek naar en restauratie van de zogenaamde ‘Toetanchamon’-jurk. Hoe gaat de textielrestaurator te werk en met wat voor dilemma’s krijgt ze te maken?

Pagina's