Vintageliefde voor ‘Postwar fashion’

Voor de nieuwe editie van ‘Straatmode’ zochten we opnieuw naar stijlen die herinneren aan historische mode. Op straat kwamen we Leilanie tegen, een vintageliefhebber die inspiratie vindt in een specifieke stijl; de mode uit de naoorlogse periode.

Oude stijlen in een nieuw jasje

“Sinds kort ben ik bezig met het opbouwen van een vintagegarderobe. Ik stond gister voor de kast en wilde heel graag een mooie vintage-jurk aan voor een dag Amsterdam, dus ik had alles wat een rode/frambozige kleur had uit mijn kast getrokken.”

blog Z-krant vintageliefde postwar fashion Roberto Luis Martins
Leilanie (Foto: Piet Hermans)

“Een aantal opkomende merken volgen of kopiëren zelfs oude stijlen. Dit jasje is een reproductie van een voorbeeld uit de jaren ‘40/’50 door ‘Freddies of Pinewood’. Dit merk zoekt in oude tijdschriften kleding om na te maken. Je hebt een aantal merken in opkomst die echt een stijl nagaan of letterlijk kopiëren. Het jasje is een jaren 40/50 reproductie en is van ‘Freddies of Pinewood’, een merk dat letterlijk bladen uit die periode afgaat en kopieert.

Vintage Instagram

Het jurkje, de handschoenen en het hoedje zijn wel vintage. Het jurkje kocht ik bij Episode, de handschoenen bij Bobby Pin Boutique in Rotterdam en het hoedje bij Laura Dolls. De schoenen zijn van Chie Mihara, een Spaans merk dat hele klassieke en kwalitatief goede schoenen maakt. Qua kleur passen ze heel goed. Ook mijn nagels en ketting zijn in een bijpassende kleur. Ik heb de ketting geërfd van mijn overgrootoma, maar geen idee hoe oud hij is. Natuurlijk draag ik 100% nylon kousen, want details maken de outfit!”

“Als ik denk aan mijn stijl, zou ik hem zo beschrijven: ‘ik heb de look van een meisje dat in de jaren ‘40/’50 of misschien zelfs ‘60 leeft’. Ik weet alleen niet zoveel als meisjes die deze stijl al veel langer volgen, maar ik probeer vooral te leren en op die manier een eigenzinnige maar kloppende look neer te zetten. Mensen vragen weleens: ‘ben je niet in de verkeerde periode geboren?’. Maar ik ben heel blij dat ik nu leef, want ik kan mijn passie voor mode en vintage delen op Instagram en ben als vrouw veel onafhankelijker dan de vrouwen uit die periode. Ik ben gek op de kleding uit die tijd, maar zou nooit toen willen leven.”

blog Z-krant vintageliefde postwar fashion Roberto Luis Martins
Leilanie (Foto: Piet Hermans)

Modemuze fashionmatch

Voor de match voor ‘Straatmode’ liet ik me door de rode tinten inspireren en zocht op Modemuze naar rode kledingstukken uit de periode 1940-1960. Ik vond een interessant voorbeeld; een rood zomerjasje van Charles Montaigne, uit eind jaren ‘40, en net als Leilanie’s jasje, van corduroy. Deze zomerjas komt uit de collectie van het Gemeentemuseum Den Haag, het enige museum op Modemuze met stukken van Montaigne.

Jasje, circa 1948-1950, Charles Montaigne (ontwerper), Collectie Gemeentemuseum Den Haag, obj. Nr. 1006101.

Deze Tilburgse couturier wordt gezien als de eerste Nederlander die internationaal doorbreekt. Montaigne krijgt veel erkenning als hij het couturehuis van Madame Vionnet in Parijs 1939 voortzet. Montaigne was in de late jaren ’40 en begin jaren ‘50, bekend om zijn ‘ongecompliceerde’ stijl en zijn mantelpakjes. In een artikel uit De Volkskrant van 4 september 1947 lezen we dat terug:

‘Een geheel andere weg bewandelt Charles Montaigne. Hij heeft geen specialiteiten en zijn show stond dan ook in het tegen van kleding voor ieder type en voor ieder uur van de dag. Het meest opvallende van alle modellen was een mantelpakje, dat iets weg heeft van officierskleding. Strak van lijn, de rok geheel glad en het jasje, dat van voren zeer kort is, ongeveer als bij een rokcostuum, heeft van achteren een ,,queue’’. Een jaar daarna kunnen dames ook mantelpakken kopen in ‘elke kleur en tevens voor elk uur’.[1]

Montaigne’s passie voor mode leidt enkele jaren later tot het openen van een privéschool voor couture. Het is een voorloper van AMFI, het Amsterdam Fashion Institute.

Lees verder 

Driewekelijks verschijnt een nieuwe straatmode/Modemuze match in de straatkranten Z! (Amsterdam) & Straatnieuws (Utrecht). De doelstelling van deze kranten is dak- en thuislozen te helpen zichzelf te helpen. Door de verkoop van de krant kunnen dak- en thuislozen een bescheiden inkomen verwerven en (weer) een basis opbouwen van ritme, sociale contacten en zelfrespect. Het nummer met de nieuwe match kunt u nu al op straat kopen.

Andere straatmode verhalen op Modemuze:

 


[1] De locomotief: Samarangsch handels- en advertentie-blad, 13-11-1948

Aanvullingen

Wow...zo apart en elegant!

Doe een aanvulling

Vul deze informatie aan of geef een reactie

6
1
Auteur
Mode- en stijlonderzoeker en conservator in opleiding
Datum
26 maart 2018
Doorzoek de website met tags
corduroyVintage