In het zelfportret 'Self-Portrait with Cropped Hair' uit 1940 speelt Frida Kahlo met de stereotype beeld van een vrouw door zichzelf met afgeknipt haar en in (mannelijk) pak af te beelden. Wat zegt dit zelfportret allemaal?
Friese vrouwen zijn ook ver voor Doutzen Kroes al modieus. Met oorijzer en kanten muts geven ze een eigen Friese ‘touch’ aan de heersende mode. Maar wanneer het silhouet in de 19de eeuw verandert, verandert het oorijzer wel mee.
In februari 2018 reist Marian Duff naar Suriname en Frans-Guyana voor een bijzondere mode en kunst uitwisseling. Voor het eerst kan de MAFB curator echt iets teruggeven aan de eigen gemeenschap daar.
Als groot liefhebber van de kleding van Puck & Hans heeft Fransje van der Waals veel van de stukken die ze in het verleden gekocht heeft bewaard. Een aantal van deze stukken zullen van 9 juni t/m 3 september 2017 in het Amsterdam Museum te zien zijn.
Opgegroeid in een gezin met dertien kinderen was er geen geld of ruimte voor persoonlijke bezittingen. Een simpele waaier die Fransje van Eijsden als jong katholiek meisje van een oom uit Indonesië kreeg bracht hier verandering in.
Vanaf 2014 ontfermt Modekern zich over het archief van de Nederlandse ontwerper Koos van den Akker, die in Amerika carrière maakte. In deze blogserie zullen specifieke momenten van Koos' carrière en leven worden uitgelicht en wordt inzicht geboden in het schrijven van een monografie over zijn werk.
Corina van der Linden, ook wel bekend als Crien-Oline, maakt als costumière historische replica kostuums voor musea, re-enactors en liefhebbers. Om inspiratie op te doen neemt ze regelmatig een kijkje in depots van musea.
Een bezoek aan de expo 'Maison Amsterdam' inspireerde Sabine Bolk om in te zoomen op een installatie. Wat vertelt deze opstelling in relatie tot batik en tot de migratie vanuit Indonesië? Lees verder over dit onderzoek.