Een volgekladde jongenskamer, naast een totempaal van drie figuren. Op de achtergrond draait een documentaire over een nieuwe generatie rapidolen in Nederland: jongeren die zich bewegen op het gebied van mode, merchandise, muziek en social media. Welkom in het nieuwste project van Esther Meijer (Nieuw Jurk).
Hoewel de precieze openingsdatum vooralsnog in het ongewisse blijft door toedoen van you-know-who, is er hard gewerkt in het Centraal Museum Utrecht om een spetterende tentoonstelling te presenteren die een onderbelichte kant van de modegeschiedenis in de spotlights zet. Tot die tijd is hier alvast een voorproefje.
Straatmode en de straatkrant zijn de perfecte match. Iedere drie weken licht Roberto Luis Martins in Z! en Straatnieuws een persoonlijke stijl van iemand op straat uit en verrijkt deze met een collectiestuk uit de Modemuze-database. Deze keer de camouflagejas van de Amsterdamse Hiphop-danser Doggie.
Sportswear, active wear, athleisure, streetwear: er zijn heel veel verschillende termen voor misschien wel de grootste kledingtrend van (het eind van) de 20e en 21e eeuw. Naar aanleiding van een sweatsuit van het Amsterdamse label L'Origin3, die tentoongesteld wordt in de expo the new normal, wordt in dit blog-essay ingezoomd op de verschillende betekenissen en connotaties van de sweatsuit.
Wat weten we over Regency en Empire kleding? Wat is een betrouwbare bron van informatie? En hoe kunnen we ze interpreteren. In dit blog reflecteert Arie Koelemij op een kostuumlezing over de stijlontwikkeling rond de eeuwwisseling naar de 19e eeuw.
Een nieuwe fashion match tussen een kledingstuk dat nu veel gedragen wordt en een bijzonder voorwerp uit de Modemuze collectie. Dit keer: de geborduurde bloemmotieven op de jas en fanny-pack van Isaiah.
Hoewel sneakers in Nederland nog weinig voorkomen in museumcollecties, blijkt dit in Amerika wel mee te vallen. Horen sneakers in een museum thuis? En zo ja, welke zijn dan onmisbaar voor de verzameling? Vier beursgangers geven aan welke zijn nomineren.
Toen Japan in de 19de eeuw eindelijk zijn poorten opende voor het Westen onstond een enorme rage voor alles wat Japans was. Door deze hype, het zogenaamde Japonisme, werden producten speciaal voor de export gemaakt en aangepast aan de smaak van de Westerse consument. Waaiers waren het meest betaalbaar en dus zeer geliefd als "typisch Japans".
'Dior noemde hem “de meester van ons allen” en Chanel bestempelde hem als de enige echte couturier. Maar anders dan zijn bekendere tijdgenoten was Balenciaga mediaschuw.' De erfenis van meester couturier Cristobal Balenciaga is groots.
Afrikaanse mode bestaat niet. Net zo min als Europese mode. Wat wel bestaat zijn de vele verschillende innovatieve en vooral enthousiaste ontwerpers die hun eigen hedendaagse blik werpen op kleding en heritage. In de tentoonstelling Fashion Cities Africa worden vier Afrikaanse steden onder de loep genomen met oog op het gevarieerde modebeeld dat zij produceren.