Met het oog op de baadgewoontes in de achttiende eeuw, lijken de zweetplekken in de oksels van veel japonnen niet verwonderlijk. Maar, zeggen deze vlekken wel iets over de hygiëne van de achttiende-eeuwse upper class?
'Titanic japonnen', zoals de restauratrice van het Gemeentemuseum Den Haag ze noemt, zijn japonnen die rond die tijd dateren (1912) en soms ook een beetje vergaan zijn, net als de Titanic.
Een priestergewaad waarvan de zijden stoffen al eerder over een dansvloer heeft gezwierd. Ja, in de achttiende eeuw kwam het voor dat verschillende robes à la française vermaakt zijn tot priestergewaden. Maar hoe kon deze transformatie van wereldlijke kleding naar sacraal gewaad vorm krijgen? In dit blog neemt docent textielrestauratie René Lugtigheid je mee langs verborgen verhalen achter het sacraal gewaad.
In de tentoonstelling ‘Let’s Dance’ in Kunstmuseum Den Haag staat dansmode in de spotlights. In dit blog zoomt conservator Madelief Hohé in op twee 18-eeuwse japonnen die je à la polonaise kan oppoffen.
Positiekleding voor zwangere vrouwen bestond in de 18de eeuw nog niet. Vrouwen moesten daarom regelmatig hun bestaande kleding vermaken om extra ruimte te kunnen geven aan hun groeiende buik. Wie goed kijkt kan soms de sporen daarvan nog in kleding vinden.
Modejournalist Cécile Narinx vroeg zich, na het invoeren van de verstrekkende Coronamaatregelen, af: “Hoe omzeilen we de valkuil van het slonskloffie?”. Van japonse rock tot aan de #pillowchallenge, conservator Ninke Bloemberg geeft in dit blog verassende antwoorden op deze vraag.
Sluike japonnen met hoge taillelijnen, fijn geborduurde sjaals en kapsels in Romeinse stijl. Voor de empiremode was onder andere de Klassieke Oudheid een belangrijke inspiratiebron.
Geel is een kleur die je staat of niet staat. Rond Pasen duikt deze tint opeens overal op in paasdecoraties, en in modebladen als een vrolijke lentetint.
Marie Antoinette staat niet voor niets bekend als dé modekoningin! Haar garderobe is veelbesproken om zijn frivoliteit, vooruitstrevendheid en natuurlijk om zijn overdadigheid (minimalisme stond destijds klaarblijkelijk niet in het woordenboek). Voor de liefhebbers twee boeken die nieuw inzicht geeft in haar garderobe…
In Huis Van Gijn worden kasboekjes van mevrouw Cornelia Johanna Hooghwinkel (1812-1869) bewaard. Zij was een Dordtse dame van stand én de moeder van Simon van Gijn, de stichter van het museum. Onlangs heeft een vrijwilliger de kasboekjes getranscribeerd waardoor ze veel beter toegankelijk zijn.
Een van de favoriete onderwerpen van het 'team Slow Fashion' was de verkleedkleding. Een onverwacht subthema van de tentoonstelling en een onderwerp dat veel meer aandacht verdient!
Feestdagen prikkelen vaak de fantasie van feestvierders. Verkleden en verkleedkostuums staan in een lange traditie. Binnen welgestelde kringen maar ook daarbuiten, vormde het verkleden eeuwenlang een geliefd tijdverdrijf.