In 1622 schreef hij een satirisch gedicht over de modegekte en pronkzucht. Hoewel Constantijn Huygens absoluut geen modeliefhebber was, onderhield hij wel degelijk vriendschappen met eigenzinnig geklede dames.
Op een mooie dag zijn vrolijke zomerjurken en kekke zonnebrillen het go-to kledingstuk. Rond 1900 nam je iets anders mee naar buiten: de onmisbare parasol.
Joke van Dijk heeft een prachtige collectie kostuums en toebehoren waar zij 21 jaar lang onder andere modeshows en lezingen mee heeft gegeven. Het is nu echter tijd voor wat anders, en daarom biedt zij haar collectie ter overname aan.
Hoewel de precieze openingsdatum vooralsnog in het ongewisse blijft door toedoen van you-know-who, is er hard gewerkt in het Centraal Museum Utrecht om een spetterende tentoonstelling te presenteren die een onderbelichte kant van de modegeschiedenis in de spotlights zet. Tot die tijd is hier alvast een voorproefje.
Goudborduren is een kostbare borduurtechniek en werd dan ook vaak gebruikt om welvaart en status te verbeelden. In dit eerste deel van de miniserie Goudborduren gaat borduur professional Daniëlle Balfoort in op de techniek en de geschiedenis van deze borduurtechniek.
Het Gemeentemuseum Den Haag is in het bezit van twee prachtige gehakte sandaaltjes van Salvatore Ferragamo. De Italiaanse schoenmaker (1898-1960) werd wereldberoemd met zijn damesschoenontwerpen en zijn passie voor het schoenmaken ging verder dan het mooie uiterlijk van een hooggehakt exemplaar: verschillende uitvindingen gericht op comfort en gezondheid komen van zijn hand.
Deel vijf van de bekende serie Patterns of Fashion is binnenkort te koop. Nu vast een review van wat je van het boek kan verwachten. Deze serie van Janet Arnold is een fenomeen voor iedereen die geïnteresseerd is in (het namaken van) historische kleding, ondermeer vanwege de gedetailleerde patronen.
Amsterdamse goudsmid Marleen Hengeveld (AMMA Jewelry) maakt fijnzinnige juwelen in romantisch minimalistische stijl. Ze is een van de deelnemers aan Masterly The Hague en liet zich voor nieuw werk inspireren door een 17de eeuws portret van de Arnhemse schilder Hendrick Coster.
Tijdens de Prinsen- en Prinsessendagen op Paleis Het Loo komen veel jonge ‘prinsesjes’ gekleed in een gekleurde, versierde jurk van glimmende kunststof en kroontjes op het hoofd. Wat een contrast met de prinsessengarderobes rond de eeuwwisseling, die vooral bestond uit veelal witte kleding voorzien van borduursels, linten en strikken.
De vrouwen op de affiches van Alphone Mucha werden veelal afgebeeld in losvallende gewaden die weinig met de destijd populaire Parijse mode te maken hadden. De Parijse mode was traditioneler, maar ontwikkelde zich zeker in Mucha's tijd in sneltreinvaart.
In de tentoonstelling Alphonse Mucha, Art Nouveau in Parijs in Kunstmuseum Den Haag zijn niet alleen vrouwen in het werk van Mucha te zien, maar ook een aantal kostuums uit de tijd waarin Mucha in Parijs vertoefde.