Deze japon uit de collectie van het Kunstmuseum Den Haag werd gedragen door Catharina Elisabeth Boudewina baronesse Sloet van Marxveld voor een wel heel speciale gelegenheid: het huwelijk van koningin Wilhelmina in 1901.
T-shirts, spijkerbroeken en zachte sokken: katoen is niet meer weg te denken uit ons modebeeld. Wanneer katoen bereikbaarder wordt voor een groot publiek sluit het 'democratische materiaal' aan bij het gedachtegoed van de empiremode.
Virginia Suermondt had haar ouders al schandalig lang niet geschreven. Ze opent haar brief met een excuus en maakt het meteen weer goed door een brief van zes kantjes over haar audiëntie bij koningin Wilhemina. Spannend, want: wat als je met je kleding helemaal de plank misslaat?
Mode grijpt al eeuwenlang terug op stijlen uit het verleden. Vooral in de 19de eeuw namen neostijlen een vogelvlucht. In deze blog worden een aantal neo-silhouetten besproken die ooit heel eigentijds waren, maar toch terug grepen op een eerdere mode.
Van hooggesloten tot free the nipple: het decolleté heeft door de jaren heen veel teweeg gebracht. In deze tweedelige serie wordt de ontwikkeling van borsten in de mode ontbloot.
Groot-Brittannië kent een rijke modegeschiedenis, die van invloed was én is op het internationale modebeeld. In Nederland heeft de Britse mode - naast die uit Frankrijk - altijd een belangrijke rol gespeeld. In de tentoonstelling Royals & Rebels in het Kunstmuseum Den Haag wordt een ode gebracht aan de Britse mode met onder andere het werk van 'godmother of punk' Vivienne Westwood.
In de tentoonstelling Alphonse Mucha, Art Nouveau in Parijs in Kunstmuseum Den Haag zijn niet alleen vrouwen in het werk van Mucha te zien, maar ook een aantal kostuums uit de tijd waarin Mucha in Parijs vertoefde.
Kort na de heropening bezocht koningin Máxima het Kunstmuseum Den Haag op haar fiets in een schitterende gele outfit. Geel is een spannende kleur en wordt wel eens afgeraden om aan te trekken. Maar waarom? Van statussymbool tot pornografische herkenning - in dit blog duikt Madelief Hohé in de wereld van geel.
Sex and the City-kijkers kennen het iconische moment dat hoofdrolspeelster Carrie Bradshaw de Manolo Blahnik 'Mary Janes' vindt. Het model schoenen met het kenmerkende bandje komt al decennia voor, maar als je 'Mary Janes' op Modemuze zoekt, zul je deze voorbeelden niet vinden (ze staan in het Nederlands bekend als bandschoen). Binnenkort zal dat echter veranderen!
Van mono-boezem tot schuilplaats van de duivel: het decolleté heeft door de jaren heen veel teweeg gebracht. In deze tweedelige serie wordt de ontwikkeling van borsten in de mode ontbloot.