Amsterdams kledingverhuur bedrijf Serné verhuurde theaterkleding. Na sluiting zijn een aantal stukken in de collectie terecht gekomen van het Amsterdam Museum. Het lijken allemaal kloppende historische kostuums op het eerste gezicht, of toch niet..?
Hergebruik en retrostijlen zijn in de mode. Maar dat is zeker niet iets van de laatste tijd! Ook in de vorige eeuw werd er herbruikt en vermaakt om zo modieuze sieraden om de pols te kunnen dragen.
Bij sommige kostuumobjecten zijn er vrijwel geen gegevens bekend. Het is dan een verrassing wat je te zien krijgt als je het betreffende stuk uit het depot haalt.
Anno 2014 is hergebruik van textiel (nog) geen noodzaak. Toch zoekt een jonge generatie ontwerpers naar innovatieve mogelijkheden voor hergebruik met het oog op de toekomst. Daarbij is het verleden vaak inspiratiebron.
Wat heeft de duurzame mode van nu te maken met mode tijdens de Tweede Wereldoorlog? Een groter contrast is bijna niet denkbaar. Een groot tekort aan textiel versus een overvloed aan kleding.
Waar tweedehands mariniersjassen goed voor zijn lees je in dit nieuwe blog van streekdrachtkenner Jacco Hooikammer. De jassen werden gerecycled tot rijglijf, kousenlappen en om wanddecoratie mee op te hangen.
Hergebruik in de mode is een gegeven van alle tijden en kan verschillende redenen hebben. Zo kan het voortkomen uit schaarste, een voorbeeld hiervan is de kleding die gemaakt werd van parachutestof in de Tweede Wereldoorlog.
Het is Prinsjesdag. Welke boodschap er in de Troonrede ook wordt uitgesproken, de meeste belangstelling gaat de laatste decennia vooral uit naar de hoeden. Vandaag de dag is Prinsjesdag namelijk bovenal een hoedenparade; een Nederlandse variant van het Engelse Ascot. Maar dat is niet altijd zo geweest...
In dejaren 1930 was het helemaal hip om er een te hebben; een tas gemaakt van een oudere mof. Dat klinkt misschien duurzaam, maar het zwarte astrakan bont waarvan deze tas gemaakt is heeft een wat minder mooi verhaal.
Voor het lustrum van de Nederlandse Kostuumvereniging maakte Teresa van Twuijver een wel heel bijzonder ensemble: geïnspireerd op de 18e eeuw, maar in een modern jasje.
In de tentoonstelling the new normal staan de reacties van vijf designers op het (post-)corona-tijdperk centraal. Daaronder zijn ook twee nieuwe ontwerpen van Duran Lantink, die reflecteren op thema’s als duurzaamheid en ethische productie. Deze thema's zijn gedurende de pandemie opnieuw aan het licht gebracht en dagen ons uit om vooruit te blikken: hoe kan het nieuwe normaal er in de mode uitzien?
"Tornsters gevraagd": tornen is frustrerend als er bij het naaien iets mis is gegaan, maar hoopvol als oude kleren na het tornen een nieuw leven wordt gegund. Deze post is een bewerking van het hoofdstuk 'Toveren met naald en draad' uit het boek Tot op de draad.
Het oplappen van kapotte of ouderwetse spullen is de laatste jaren erg in de mode, niet alleen bij degenen die een meer duurzame samenleving nastreven. En het mag ook heel duidelijk zijn dat je iets hebt opgelapt. Dat geldt zeker voor kleding.
Een priestergewaad waarvan de zijden stoffen al eerder over een dansvloer heeft gezwierd. Ja, in de achttiende eeuw kwam het voor dat verschillende robes à la française vermaakt zijn tot priestergewaden. Maar hoe kon deze transformatie van wereldlijke kleding naar sacraal gewaad vorm krijgen? In dit blog neemt docent textielrestauratie René Lugtigheid je mee langs verborgen verhalen achter het sacraal gewaad.
Onafgewerkte kledingstukken en duidelijk zichtbare voeringen en naden tegenover Birkin bags en carrésjaals met weelderige prints. Hoe kon het dat een onconventionele ontwerper als Martin Margiela het traditionele modehuis Hermès ging leiden? In de eerste van de tweedelige blog vertelt Nora Veerman over het oog dat Margiela heeft voor ambacht en moderniteit.
Voor een tentoonstelling in het Fries Museum Leeuwarden zijn jonge ontwerpers uitgenodigd om hun interpretaties op bestaande handwerktechnieken tentoon te stellen. Hoe ziet de interpretatie van Bas Kosters eruit en hoe staat hij tegenover de hernieuwde interesse voor ambacht?
Het ambtkostuum toonde vroeger het onderscheid tussen ambt en rang, dit was vooral te zien aan kleine maar cruciale details. Een verschil was al af te lezen wanneer iemand een gouden of zilveren borduursel droeg.
Koningin Wilhelmina liet zelfs voorschriften omtrent het ambstkostuum vastleggen, zodat een ieder zich aan de regels hield.