Kleding geeft onze identiteit kleur en smaak. Beroep, leeftijd, klasse, sekse en religie zijn belangrijke sociale categorieen die mede vorm krijgen door de kleding die we dragen.
Tot de jaren 60 van de vorige eeuw ging je eigenlijk niet naar buiten zonder hoed of pet. Een heer was herkenbaar aan een hoed, een man aan een pet, dat was de ongeschreven regel. Bij elke soort pet hoorde een beroep.
Het begon met kostuumdrama's op televisie en het bezoeken van tentoonstellingen. Shari van der Waals-Atalla maakt en draagt replica’s van historische kostuums en heeft een eigen bedrijf onder de naam La Rose Couture.
Daan Wieman kwam al vroeg in aanraking met het kleermakersvak. Inmiddels werkt Wieman al 28 jaar als meesterkleermaker voor het Nederlands theater. Hij gebruikt moderne maar ook historische naaitechnieken voor het maken van theaterkostuums.
De Leninpet, de Brandopet, de Dylan-, Lennon- of, in de nabije toekomst, de Gigi Hadid-pet. Hij is de beste vriend van elke zelfrespecterende blogger en één van de best verkochte items in de vintagewinkel. Ik heb het natuurlijk over de schipperspet.
Het modehuis Hermès heeft een aantal van de meest iconische handtassen van de twintigste eeuw ontworpen, zoals de Birkin en de Kelly. Het zijn statussymbolen en het “it”-gehalte van deze handtassen dringt andere handtassen van Hermès meer op de achtergrond. De muzen en het achtergrondverhaal van zowel de Birkin als de Kelly zijn gekend, maar ook achter andere handtassen zoals de Balle de Golf en de Constance gaan fascinerende verhalen schuil.