Veel couturiers hebben ook kostuums voor theater- en dansvoorstellingen ontworpen. Een groot voordeel van het ontwerpen voor theater is de creatieve vrijheid van de ontwerper: geen vastgestelde herfstkleuren of modetrends en ruimte om te spelen met de bewegingsvrijheid van de dragers.
Daan Wieman kwam al vroeg in aanraking met het kleermakersvak. Inmiddels werkt Wieman al 28 jaar als meesterkleermaker voor het Nederlands theater. Hij gebruikt moderne maar ook historische naaitechnieken voor het maken van theaterkostuums.
Nog tot en met 30 oktober 2022 richt het Allard Pierson met Zeur niet! de schijnwerpers op het fenomeen musical in Nederland, en dan met name de musicals van Annie M.G. Schmidt.
Het zijn opvallende objecten, de twaalf satijnen capes met daarop olympische figuren van fluweel. Gonneke Janssen van Theatercollectie Bijzondere Collecties UvA kijkt voor Modemuze wat de olympische sport hier eigenlijk met het theater te maken heeft.
Kostuumontwerper Joost van Wijmen bracht onlangs een bezoek aan het depot van Bijzondere Collecties UvA. Een verzameling die veel kan vertellen over de ontwikkeling van theater en scenografie.
Ronald Kolk heeft al sinds 1998 een couturehuis aan de Overtoom in Amsterdam. De couturier gaat echter stoppen met zijn couture collecties om zich volledig te focussen op het ontwerpen van bedrijfskleding.