Napoleon waagde zich - onsuccesvol - in een tulband en oriëntaalse robe aan het ontbijt. Gewaagde negentiende eeuwse vrouwen kwamen er beter mee weg en ook in de twintigste eeuw waren 'turbans' een groot succes onder vrouwelijke 'turbanista's'.
Sluike japonnen met hoge taillelijnen, fijn geborduurde sjaals en kapsels in Romeinse stijl. Voor de empiremode was onder andere de Klassieke Oudheid een belangrijke inspiratiebron.
De laatste keizerin van Frankrijk, Eugénie de Montijo, trouwde in 1853 in het wit met Napoleon III en schudde hiermee de tradities van de bruidsmode in Frankrijk op. Niet alleen de twee bruidsjurken die keizerin Eugénie droeg, maakt haar een interessant modefiguur uit de 19e eeuw. Lees verder over de nog vrij onbekende bruidsjurken van keizerin Eugénie en haar invloed op de Franse mode.
Koningin Wilhelmina van Pruisen (1774-1837) had een karakteristieke en invloedrijke smaak in hoofddeksels. De muts met hartvormige omtrek die zij droeg werd korte tijd een nationalistisch symbool en stond ook wel bekend als de koninginnemuts of Jacobamuts.
Wat weten we over Regency en Empire kleding? Wat is een betrouwbare bron van informatie? En hoe kunnen we ze interpreteren. In dit blog reflecteert Arie Koelemij op een kostuumlezing over de stijlontwikkeling rond de eeuwwisseling naar de 19e eeuw.
In het kader van het Modemuze open depot-programma toonde Paleis Het Loo bijzondere ambtskostuums en hoflivreien uit haar verzameling. Een goede gelegenheid om meer te weten te komen over goudborduursels, onderscheidingstekens en voorschriften.
“Verzamelen is niet alleen een passie, maar ook de vraag hoe je dingen met elkaar kunt verbinden.” Een reisnecessaire gekocht op een veiling voor ‘een prikkie’ wordt onverwacht het begin van een grote interesse en verzameling.
Hoewel de kleding van Josephine Bonaparte en Hip Hop-legende Tupac Shakur op weinig vlakken overeenkwam, deelden zij allebei een voorliefde voor paisley. Voor Josephine was dit echter een manier om haar elitaire positie aan te geven, terwijl Tupac zich hiermee associeerde met het straatleven in LA.
Voor het lustrum van de Nederlandse Kostuumvereniging maakte Teresa van Twuijver een wel heel bijzonder ensemble: geïnspireerd op de 18e eeuw, maar in een modern jasje.
In de Modemuze Meet Up 'Restauratoren uit de mode' vertelden Floor van der Plas (textielrestaurator) en Rosalie Sloof (kunsthistorica en mounting specialist) over hun vakgebied aan de hand van de voorbereidingen voor de tentoonstelling 'Uit de Mode' in het Centraal Museum Utrecht.
In this blog, fashion historian Carlos Usabiaga discusses a quintessential Spanish garment: the mantilla. Contrary to what the lightness and aesthetic appeal of this headpiece may suggest, a web of political, identity and even economic tensions lies behind it.