Na 125 jaar sloot een van Nederlands bekendste warenhuizen haar deuren. Nu is er het boek Maison de Bonneterie; een terugblik om het reilen en zeilen van dit modepaleis te herdenken.
Van 31 maart t/m 27 augustus 2017 is in het MoMu in Antwerpen de tentoonstelling 'Margiela, de Hermès jaren' te zien. In de tentoonstelling worden de ontwerpen van beide modehuizen tegenover elkaar geplaatst met als doel om de (schijnbare) oppositie tussen beiden te verkleinen.
Tijdens de Prinsen- en Prinsessendagen op Paleis Het Loo komen veel jonge ‘prinsesjes’ gekleed in een gekleurde, versierde jurk van glimmende kunststof en kroontjes op het hoofd. Wat een contrast met de prinsessengarderobes rond de eeuwwisseling, die vooral bestond uit veelal witte kleding voorzien van borduursels, linten en strikken.
"Christian Dior Go Home!" De boodschap van tegenstanders van de New Look loog er niet om: 'hier zitten we niet op te wachten'. Toen de collectie gepresenteerd werd in 1947 waren vrouwen inmiddels gewend aan praktische kleding waarin zij zich makkelijk konden bewegen. Kreeg de New Look vrouwen weer in het keurslijf?
Onafgewerkte kledingstukken en duidelijk zichtbare voeringen en naden tegenover Birkin bags en carrésjaals met weelderige prints. Hoe kon het dat een onconventionele ontwerper als Martin Margiela het traditionele modehuis Hermès ging leiden? In de eerste van de tweedelige blog vertelt Nora Veerman over het oog dat Margiela heeft voor ambacht en moderniteit.
Het klassieke modehuis Hermès ging eind jaren 90 in zee met een ontwerper die bepaald niet als traditioneel bekend stond: de onstuimige Martin Margiela. Uiteindelijk bracht hij een wervelwind aan textieltoepassingen, met een buitengewoon uitgekiende twist op traditie.
Maison Hirsch & Cie. is een modehuis dat 40 jaar nadat het zijn deuren sloot nog steeds tot de verbeelding spreekt. Met Frans sprekend personeel, chique etalages en haute couture bracht het de Parijse mode naar Nederland.
Kledingstukken die letterlijk leven. Martin Margiela toonde in de tentoonstelling 'La Maison Margiela (9/4/1615)' (1997) creaties waarin miljarden bacteriën, schimmels, en andere micro-organismen tot ontwikkeling kwamen. In dit blog lees je meer over de perceptie en de techniek van schimmel in de mode.
In de Koninklijke garderobekasten van koningin-moeder Emma (1858-1934), koningin Wilhelmina (1880-1962) en prinses Juliana (1909-2004), hingen meerdere kledingstukken van Premet. Deze japon behoorde toe aan koningin-moeder Emma
Panterprint was al eerder in de mode, maar nog nooit was het zo populair als in de twintigste eeuw. Van sekssymbolen tot First Ladies, panter(print) was voor iedereen.
Modejournalist Cécile Narinx vroeg zich, na het invoeren van de verstrekkende Coronamaatregelen, af: “Hoe omzeilen we de valkuil van het slonskloffie?”. Van japonse rock tot aan de #pillowchallenge, conservator Ninke Bloemberg geeft in dit blog verassende antwoorden op deze vraag.
Over een van de belangrijkste diademen in de Nederlandse koninklijke collectie bestond lang verwarring. Het was gemaakt in 1881, maar door wie was onbekend. Lang werd aangenomen dat de Parijse juwelier Mellerio het had gemaakt, tot de naam Van der Stichel opdook in 2013.