Vanaf de 20ste eeuw gaat de populariteit van de kralentas gepaard met heruitvindingen van deze klassieker. Nieuwe patronen, een nieuwe afzetmarkt of een geheel nieuwe mode kon de interesse in kralentassen doen opleven. Ondanks dat kralentassen af en toe uit de mode zijn, blijken ze een terugkerend verschijnsel.
We ontvingen een vraag vanuit het Kyoto Costume institute in Japan: of we Japanse kimono’s of Japans textiel in de collectie hebben? Wat blijkt: we hebben één echt Japans kledingstuk in onze collectie.
Modeontwerper Erik Frenken was een wonderkind tijdens zijn studie: hij studeerde twee keer cum laude af; een keer aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag en een keer aan de Central Saint Martins in Londen. Nu runt hij het Nederlandse merk Avelon als ontwerper en als eigenaar.
Van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat, van dijzak tot waaier, al eeuwenlang is een outfit pas klaar met de juiste accessoires. In deze driedelige blogserie wordt per dagdeel gekeken naar de vele ditjes en datjes die zorgen voor een geslaagde look.
Goudborduren is een kostbare borduurtechniek en werd dan ook vaak gebruikt om welvaart en status te verbeelden. In dit eerste deel van de miniserie Goudborduren gaat borduur professional Daniëlle Balfoort in op de techniek en de geschiedenis van deze borduurtechniek.
Het zijn opvallende objecten, de twaalf satijnen capes met daarop olympische figuren van fluweel. Gonneke Janssen van Theatercollectie Bijzondere Collecties UvA kijkt voor Modemuze wat de olympische sport hier eigenlijk met het theater te maken heeft.