In deze blog vertelt conservator Rianne Groen over de rol en betekenis van surrealistische sieraden van Schiaparelli die wereldwijd extra aandacht kregen nadat Lady Gaga een broche van het merk droeg.
Ter ere van de lente en de maand van de diamant vertelt Suzanne van Leeuwen, conservator sieraden in het Rijksmuseum, in deze blog over twee bloemjuwelen uit het Haagse atelier van Johannes Steltman (1891 - 1961) die in 2018 door het Rijksmuseum voor de collectie werden verworven.
Sieraden zijn onlosmakelijk verbonden aan de streekdracht. Sommige sieraden hadden een praktische functie, zoals het vastzetten van de muts of de broekklep, maar veel sieraden zijn ook echte pronkstukken, gemaakt met edelmetalen en -stenen.
Hoe komt een kledingstuk uit Brabant in de collectie van het Fries Museum? En wat weten we nog meer van de Brabantse eigenaresse? Anne-Marie Segeren gaat op onderzoek uit...
In deze blog bespreekt Esther Doornbusch het boek 'The Jewellery Box' over de sieradencollectie én het leven van Jorunn Veiteberg. Ze vertelt je precies waarom dit boek als volgende op je lees- en kijkstapeltje moet!
Esther Doornbusch bespreekt in deze blog het boek 'The Real Thing, Jewellery and Objects by Kim Buck' waarin het werk van de Deense sieraadkunstenaar Kim Buck centraal staan.
Een antieke rok met een ASOS blouse of een Edwardiaanse hoed terwijl je boodschappen doet. Deze nieuwe trend noem je ook History Bounding. In dit blog lees je meer over waarom dit jouw nieuwste bezigheid kan zijn.
In deze recensie bespreekt Esther Doornbusch het boek In Flux: American Jewelry and the Counterculture. We lezen over de sociaal maatschappelijke situatie in het Amerika van de jaren zestig en zeventig en wat dit betekende voor de ontwikkeling van sieraadontwerpers. Met de benoeming van Joe Biden tot nieuwe president en alle onrust van de laatste maanden is deze publicatie actueler dan ooit.
In dit blog vertelt Suzanne van Leeuwen over vier bijzondere schakels uit de Rijksmuseum collectie. In een periode waarin we fysiek niet bij elkaar kunnen komen, blijken de schakels actueler dan ooit.
Op dit schilderij is Wytske Abelsma afgebeeld als weesmeisje van het Old Burger Weeshuis te Leeuwarden. In tegenstelling tot andere eigentijdse bronnen, is hier duidelijk te zien welke kleuren het weesmeisjesuniform deze periode heeft, en wat deze kleding voor de draagster heeft kunnen betekenen.