Aicha Hockx
  • Blog
    Twee dames in modieuze japonnen, maart 1880. Foto: Aicha Hockx.
     
    20 okt 2015

    Al vroeg in de geschiedenis van het breien in Nederland is er grote aandacht voor het breien van handschoenen. Niet bepaald het makkelijkste voorwerp om te breien. Pas vanaf de jaren 1920 wordt het gewoon voor welgestelde dames om gebreide bovenkleding te maken.

  • Blog
    Cover van het Mode- en Handwerk-Album, voorjaar 1933.
     
    1 okt 2015

    Decennia-oude breicreaties produceren zou goed mogelijk moeten zijn, omdat de basis van het breien al eeuwenlang hetzelfde is. In theorie. In de praktijk blijken patronen van vóór de Tweede Wereldoorlog toch wat moeilijker leesbaar, ook voor de doorgewinterde breiers.

29 jun 2015

Ik heb helaas een aanvulling op het gebied van biologisch katoen: Hoewel het natuurlijk goed is om het gebruik van kunstmest en pesticiden terug te dringen is dat in dit geval niet zonder nadelen. Zonder chemische middelen groeit katoen langzamer en is de opbrengst per hectare kleiner. Dit betekent dat het waterverbruik per kilo katoen (wat altijd al hoog is) zwaar toeneemt. In gebieden waar droogte toch al dreigt is dit een probleem.
Ook daarom is de ontwikkeling naar hergebruik van kledingstukken en vezels dus belangrijk. En het leuke aan denim is, dat de aard van de kleding zich daar goed voor leent.

2 jun 2015

Over deze rokken stond in het damesblad "Libelle" van 30 april 1948 het volgende korte artikel:

De Nationale Feestrok

Weet u nog hoe wij ter gelegenheid van de bevrijdingsfeesten een feestrok hebben gemaakt uit allerlei resten? Heeft u er nog geen? Dan moet u er toch dit jaar zeker een maken. Bij de feesten ter gelegenheid van het vijftigjarig regeringsjubileum van H.M. de Koningin zullen wij deze rokken dragen in het defilé, dat in Den Haag zal plaats hebben. Er zullen dansen zijn in de nationale feestrok en koren die een "Rokkenlied" zingen.
Ook u zult dan een feestrok willen dragen om uiting te geven aan uw blijdschap en dankbaarheid.
Begint u er dus nu reeds aan. Uit uw lappendoos komen alle lapjes te voorschijn, persoonlijke souvenirs, dierbare herinneringen: een stukje van uw trouwjapon, een lapje van het eerste jasje van uw dochtertje, een hoekje van een tafelkleed uit lang vervlogen jaren, een stukje vlaggedoek, een bonte zakdoek. Uit al deze lapjes wordt een harmonieus geheel gevormd, een symbool van ons vrouwenleven: eenheid uit veelheid, nieuw uit oud, opbouw uit afbraak. En in de punten op de zoom van de rok worden de hoogtepunten uit ons nationaal bestaan geborduurd: in de twee voorste punten de datum van Nederlands bevrijding: 5 Mei 1945. Op iedere volgende punt het jaar, waarin u de rok gedragen hebt om die bevrijding opnieuw te vieren. In de rok zelf kunt u data en herinneringen van uw eigen persoonlijk leven borduren.
Is de rok af dan kunt u hem laten registreren; hij krijgt dan 'n stempel en wordt ingeschreven in 't fokkenregister. Het verhoogt de historische waarde van de rok. Alle inlichtingen omtrent de "rokkenactie" zal mevrouw A.M. Boissevain-van Lennep, Hondecoeterstraat 8, Amsterdam-Zuid, tel. 27342, u gaarne verstrekken. Hierheen kunt u de rokken ook opsturen ter stempeling. Het register bevindt zich in het Internationaal Archief der Vrouwenbeweging, Keizersgracht 264, Amsterdam. De kosten van de registratie bedragen f 1.50.
En heeft u geen tijd voor een rok, wel, 'n schortje is dan gauwer klaar en staat ook fleurig.

Het is leuk om te zien dat deze rok in elk geval geregistreerd is: Dat stempel boven "1946" moet wel het officiele stempel van het register zijn. Afgezien van het vlaggetje lijkt hij in stijl erg op de rok op de foto bij deze tekst: Vooral drie- en vierhoekige lapjes in grillige vormen. Geen ontwerp dat makkelijk en snel is uit te voeren op de naaimachine... Allemaal handwerk dus?