Fashion Statements

Mode laat zien wie iemand is en hoe iemand door de buitenwereld gezien wil worden. Met kleding uit je een overtuiging, kritiek op de maatschappij of een visie op de wereld, of laat je zien anders dan anderen te zijn of juist deel van een groep. Ook in het verleden maakten mensen statements met kleding. 

 
 
Amsterdam Museum
favoriet  1
 
Collectie

Tournure van bruin/wit gestreepte katoen. De vorm is bepaald door acht, steeds wijder uitlopende metalen banden, in horizontale tunnels genaaid.

Amsterdam Museum
favoriet  0
 
Collectie

Crinoline van crèmekleurig katoen. Elastisch tailleband aan de voorzijde gesloten met messingkleurig metalen haak en oog.

Link

De kleding die we dragen onthult iets over onze persoonlijkheid. Mode geeft uiting aan onze identiteit, wat we belangrijk vinden of waar we voor staan. In deze tentoonstelling zetten zes toonaangevende hedendaagse ontwerpers hun creaties naast én tegenover onze historische collectie met mode uit de achttiende en negentiende eeuw. Het is een dialoog tussen het heden en verleden; een uitwisseling van statements.
Wil je de tentoonstelling bezoeken? Koop dan via deze link het toegangskaartje van Fashion Statements.

Voorpagina collectieboekje 'Ondersteboven. Historische onderkleding' van het Amsterdam Museum.
favoriet  10
 

Crinolines, korsetten, grote lange onderbroeken: historische onderkleding blijft boeien. Hoewel bekendheden zich nu dikwijls in hun ondergoed op het podium wagen, werd onderkleding vroeger nooit zo in het openbaar gedragen. Hoe kom je er nou achter welke kleding er bij de historische ondermode hoorde?

favoriet  2
4

Het korset heeft eeuwenlang onderdeel uitgemaakt van de garderobe van de vrouw.

Link

Ninamounah’s designs zijn een ode aan het pure dier in ons. Door de culturele regels van kleding en mode volledig aan de laars te lappen, en kledingstukken te maken die overal op het spectrum van mannelijk naar vrouwelijk zitten, toont ze ons haar visie: we zijn niets anders dan dieren in lappen stof die we zelf een culturele betekenis hebben gegeven. Deze betekenis kan en mag dus ook veranderen.

Jean Paul Gaultier, Fall 2008 Couture, look 53. (Bron: Vogue.com.)
favoriet  5
 

De ontwikkeling van de crinoline begon met een behoefte aan lichtere ondersteuning van de heersende mode. Door concurrentie onder producenten en technologische ontwikkelingen werden de onderrokken bereikbaar voor alle klassen. In de twintigste eeuw dient de crinoline vooral als inspiratiebron voor ontwerpers of als uitingsvorm binnen subculturen als de Steampunkbeweging.

Amsterdam Museum
favoriet  0
 
Collectie

Japon, driedelig, wit katoen versierd met broderie Anglaise, bestaande uit een jasje, rok en halve overrok, ongevoerd.

Amsterdam Museum
favoriet  0
 
Collectie

Baljapon van goud geel fluweel, doorlopende coupenaden, zogenaamd prinsessenmodel, wijd uitlopende rok met lange sleep.

Afb. 6 Detail van een baljapon van goudgeel fluweel en struisvogelveren, 1895, collectie Amsterdam Museum.
favoriet  8
2

Het woord zegt het al: als ‘textielrestaurator’ ben je gespecialiseerd in het restaureren van textiel.

Amsterdam Museum
favoriet  0
 
Collectie

Openvallende getailleerde overjapon van lichtroze zijde. Halflange mouwen met een aangerimpelde strook op ellebooghoogte.

Link

Marga Weimans designs gaan verder dan mode. Haar ontwerpen zitten op het snijvlak van mode, kunst en architectuur. Ze doet dan ook
niet mee aan trends, en volgt haar eigen weg. Haar creaties gaan van minimalistische pret-a-porter jurkjes, naar schitterende haute couture, naar uitzinnige kunstinstallaties en weer terug. Met haar zwak voor alles wat mooi is en haar gevoel voor schoonheid en vakmanschap, rekt ze de grenzen van mode op tot het uiterste.

Amsterdam Museum
favoriet  0
 
Collectie

Japon, donkerrode, dunne bedrukte katoen (batist) met een klein bladmotief naturelkleurig.

favoriet  3
 

Vandaag verschijnt dan eindelijk Patterns of Fashion 5, waar we vorige week al een blog over schreven.

Amsterdam Museum
favoriet  0
 
Collectie

Galajapon van naturelkleurige atlaszijde, bestaande uit een openvallend overkleed en een driehoekig borststuk, de rok ontbreekt.

Amsterdam Museum
favoriet  0
 
Collectie

Hoort bij rok KA 20063. De zijden overjapon en rok zijn met de hand beschilderd.

Link

Karim Adduchi is een eigenzinnige sociale ontwerper en kunstenaar, ‘geen politieke’ zoals hij dat zelf zegt. Zijn collecties spreken echter boekdelen. Adduchi wil met zijn kleding een gemeenschapsgevoel creëren, waarin cultuur, geschiedenis en vakmanschap in worden geëerd. Zijn ontwerpen worden beïnvloed en geïnspireerd door een mix van renaissance kunst, hedendaagse kunst en zijn eigen culturele roots.

Amsterdam Museum
favoriet  0
 
Collectie

Jak of caraco van crèmekleurig katoen (sits) bedrukt met een zwart bloem- en bladmotief. Dit is een zeldzame stof.

Amsterdam Museum
favoriet  0
 
Collectie

Jak of caraco van bedrukt katoen met Chinese figurale voorstelling.

Voor- en achterkant van een lang vrouwenjak uit Friesland in Empire-stijl, gemaakt van handbeschilderde sits. Gemaakt omstreeks 1818 voor een huwelijksuitzet, de stof is ca. 1750-1775 gemaakt. Collectie Fries Museum Leeuwarden.
favoriet  4
 

T-shirts, spijkerbroeken en zachte sokken: na de introductie van het zachte, soepele, maar stevige katoen in Europa is het materiaal niet meer weg te denken uit ons modebeeld. Na verschillende uitvindingen vóór en tijdens de industriële revolutie wordt katoen betaalbaar en bereikbaar voor een groot publiek.

Link

Bas Kosters is één van Nederlands grootste en meest uitgesproken modeontwerpers. Bas waardeert en respecteert het vakmanschap achter de textuur van textiel in het bijzonder. Met zijn kleding die altijd bol staat van de kleuren en prints wil hij mensen inspireren en laten nadenken over het verhaal achter de kleding.

Amsterdam Museum
favoriet  0
 
Collectie

Twee-delige japon, met de hand beschilderde katoen (sits), bloem- en bladmotief in de kleuren rood, oranje, groen, en blauw.

Amsterdam Museum
favoriet  0
 
Collectie

Banden van de jassen zijn rijk geborduurd met zijde; dito zakken en panden. Knopen versiering aan mouwen en panden.

Amsterdam Museum
favoriet  0
 
Collectie

Herenvest, voorpanden van naturelkleurige satijn, hooggesloten, opstaand halsboordje. Sluiting door middel van negen stofknoopjes.

Amsterdam Museum
favoriet  0
 
Collectie

Twee-delige diner- of uitgaansjapon.

Amsterdam Museum
favoriet  0
 
Collectie

Zwart, strak getailleerd lijfje middenvoor uitlopend in een punt, vanaf de zijnaad kort schootje, middenachter klokkend uitlopend in een punt.

Link

Art Comes First, de visie van Sam Lambert en Shaka Maidoh komt terug in de naam. Kunst is belangrijker dan geld of trend, ook in de mode.
Het duo ontwerpt losse collecties, vaak in samenwerking met andere ontwerpers en kunstenaars. Al hun ontwerpen zijn heel persoonlijk.
Ze gebruiken vaak conceptuele benaderingen bij het creëren van de collecties, die verder gaan dan esthetiek. Geschiedenis en vakmanschap spelen een hoofdrol in alles wat ze creëren en organiseren.

favoriet  1
 

Bij begrafenissen draagt men zwart, dat is eeuwenlang zo. Tot halverwege de twinitigste eeuw werd er echter ook vaak getrouwd in een zwarte jurk.

Amsterdam Museum
favoriet  0
 
Collectie

Paar zwarte goudleren open schoenen met op de neus kralenborduursel van goud bloemen en paars zijde rozet van satijn lint, paarse bies en lage hak.

Amsterdam Museum
favoriet  0
 
Collectie

Paar rode wollen open schoenen, met op de neus zijden rozet met nikkelen gesp en met lage hak. Er is geen onderscheid tussen links en rechts.

Link

Patta is voortgekomen uit hiphop muziek, niet uit mode. Dat zie je in de collecties die ze produceren. De schoenen en kleding hebben altijd een sporty streetwear gevoel en de samenwerkingen die Patta aangaat, zijn namen die de mode van de hiphopcultuur al decennia kleur hebben gegeven. Ze houden van een exclusieve en unieke look, maar willen tegelijkertijd voor iedereen toegankelijk zijn. Hun motto ‘Patta Got Love For All’ keert dan ook meermaals terug in de collecties.

Amsterdam Museum
favoriet  0
 
Collectie

Paar muiltjes of pantoffels van wit katoen fluweel, met kleurig borduursel, blauw zijden bies, met hak, geen links en rechts, handwerk.

Adidas 4D Futurecraft, 2017. Foto: Gino Gold, via Sneakerness.
favoriet  0
1

Sneakers zijn een speelplaats voor materiaaltechnische innovaties. Zo kunnen sneakerheads al lang hun eigen ideeën realiseren via digitale 'customization' van sneakerontwerpen en zijn de eerste 3D-geprinte zolen al toegepast.

Amsterdam Museum
favoriet  0
 
Collectie

Blauw satijnen laarzen met koord galon afgezet. Beige stiksel. Zwart satijnen hakjes, kwastjes aan de rand.

Amsterdam Museum
favoriet  0
 
Collectie

Paar laarzen van licht blauw-groene stof met knoopsluiting met witte glasknopen. Met leren zolen en kleine hak. Rozet op neus met kleine gesp.

Talvin, De stijl van Zuidoost, foto: © Les Adu
favoriet  3
 

De sneaker kent zijn eigen cultuur en taal. Waar eerder maar een select groepje mensen de taal van deze subcultuur sprak, wordt de groep mensen die sneakers draagt steeds groter. Talvin draagt een unieke sneaker: een collaboration. 

Mode en identiteit zijn nauw met elkaar verbonden. Deze themapagina is gemaakt op basis van de tentoonstelling Fashion Statements in het Amsterdam Museum (2019). In de tentoonstelling is aandacht voor historische kostuums uit het begin van de 18e tot het begin van de 20e eeuw.

Voor de tentoonstelling werden ruim 75 kostuums uit de collectie van het museum gekozen om te presenteren. De historische mode wordt naar het hier en nu gehaald door zes eigentijdse modeontwerpers; Ninamounah, Art comes First, Patta, Karim Adduchi, Marga Weimans en Bas Kosters.

De zes ontwerpers lieten zich inspireren door de historische kostuums en de bijbehorende fashion statements van toen. Als reactie op deze statements toont iedere ontwerper drie eigen outfits die een hedendaagse boodschap uitdragen. Deze moderne fashion statements worden gepresenteerd naast de historische kledingstukken.

Zo is het werk van Ninamounah te zien naast historische crinolines en korsetten. Marga Weimans zoomt met haar collectie in op het slavernijverleden dat met textiel en mode is verweven. Verschillende soorten prints, sits en borduurwerk zijn te zien naast ontwerpen van Bas Kosters en werk van Karim Adduchi is te zien naast verschillende robes à la Françaises. Het ontwerpduo Art comes First legt de focus op de kleur zwart in zowel de eigen als de kostuumcollectie en Patta toont naast de historische schoenenverzameling van Sophia Lopez Suasso drie stukken uit hun eigen collectie.

Op deze manier gaan de moderne ontwerpers een dialoog aan met de getoonde historische kostuums en schoenen en leggen zij een link tussen het verleden en heden.

Fashion Statements is samengesteld door gastconservator Marian Duff. Marian is oprichtster van MAFB, een internationale mode community gericht op de ontwikkeling van jong talent en het bieden van een alternatieve stem in de mode-industrie. Ze is tevens oprichter van OSCAM, de museale landingsplek voor kunst, mode, design en vakmanschap. De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt met een subsidie van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Auteur
Malou Sumah
mbo mode educator