Fashion Statements

Mode laat zien wie iemand is en hoe iemand door de buitenwereld gezien wil worden. Met kleding uit je een overtuiging, kritiek op de maatschappij of een visie op de wereld, of laat je zien anders dan anderen te zijn of juist deel van een groep. Ook in het verleden maakten mensen statements met kleding. 

1
 
Link

Tournure van bruin/wit gestreepte katoen. De vorm is bepaald door acht, steeds wijder uitlopende metalen banden, in horizontale tunnels genaaid. De gebogen vorm is verkregen door een smalle strook katoen vast te naaien aan de uiteinden, waardoor de voorkant bol gaat staan. Tailleband sluit door middel van een veiligheidsspeld. De zijpanelen zijn bij een eerdere restauratie verwijderd.

Link

Crinoline van crèmekleurig katoen. Elastisch tailleband aan de voorzijde gesloten met messingkleurig metalen haak en oog. Aan de tailleband zijn tien verticale banden gezet van decoratief geweven katoen. Hieraan hangen elf stalen hoepels, die zijn omsponnen met katoen. De afstand van de onderste twee hoepels is kleiner dan de overige hoepels. Zowel aan de voor- en achterzijde zijn de stalen hoepels verbonden door middel van twee katoenen bandjes. Hierdoor zijn de hoepels in omvang te verstellen. Aan de één na bovenste hoepel zijn twee katoenen striklinten genaaid, bedoeld om aan de achterzijde van het lichaam te strikken. Hierdoor staat de hoepelrok aan de achterzijde meer uit dan aan de voorzijde (tournure effect). Rechts van de instap staat op een verticale band aan de buitenkant een stempel in zwart (moeilijk leesbaar): 'A.C. Milliet Brevetée S.G.D.G.' Zie het Franse patent van A.C. Milliet uit 1856 (24 april?). In Engeland verkregen in 1857. Zie publicatie 'Crinoline, Fashion's most magnificent disaster' van Brian May (april 2016). Het crèmekleurig katoen is lichtelijk verkleurd naar bruin en wordt naar onderen toe donkerder. Het elastiek van de tailleband is sterk uitgerekt. De crinoline is geheel met de hand genaaid.

Link

De kleding die we dragen onthult iets over onze persoonlijkheid. Mode geeft uiting aan onze identiteit, wat we belangrijk vinden of waar we voor staan. In deze tentoonstelling zetten zes toonaangevende hedendaagse ontwerpers hun creaties naast én tegenover onze historische collectie met mode uit de achttiende en negentiende eeuw. Het is een dialoog tussen het heden en verleden; een uitwisseling van statements.
Wil je de tentoonstelling bezoeken? Koop dan via deze link het toegangskaartje van Fashion Statements.

favoriet  2
4

Het korset heeft eeuwenlang onderdeel uitgemaakt van de garderobe van de vrouw.

Voorpagina collectieboekje 'Ondersteboven. Historische onderkleding' van het Amsterdam Museum.
favoriet  10
 

Crinolines, korsetten, grote lange onderbroeken: historische onderkleding blijft boeien. Hoewel bekendheden zich nu dikwijls in hun ondergoed op het podium wagen, werd onderkleding vroeger nooit zo in het openbaar gedragen. Hoe kom je er nou achter welke kleding er bij de historische ondermode hoorde?

Link

Ninamounah’s designs zijn een ode aan het pure dier in ons. Door de culturele regels van kleding en mode volledig aan de laars te lappen, en kledingstukken te maken die overal op het spectrum van mannelijk naar vrouwelijk zitten, toont ze ons haar visie: we zijn niets anders dan dieren in lappen stof die we zelf een culturele betekenis hebben gegeven. Deze betekenis kan en mag dus ook veranderen.

Jean Paul Gaultier, Fall 2008 Couture, look 53. (Bron: Vogue.com.)
favoriet  5
 

De ontwikkeling van de crinoline begon met een behoefte aan lichtere ondersteuning van de heersende mode. Door concurrentie onder producenten en technologische ontwikkelingen werden de onderrokken bereikbaar voor alle klassen. In de twintigste eeuw dient de crinoline vooral als inspiratiebron voor ontwerpers of als uitingsvorm binnen subculturen als de Steampunkbeweging.

Link

Losse halve overrok van wit katoen versierd met broderie Anglaise, ongevoerd, met zak waarop strik. Goed voorbeeld van de eerste tournure: afhangend, creërt met de draperieën aan de achterkant van de japon een ' watervaleffect' (tot 1875).

Link

Baljapon van goud geel fluweel, doorlopende coupenaden, zogenaamd prinsessenmodel, wijd uitlopende rok met lange sleep. Langs de onderkant van de rok en sleep een dubbele rij van goudkleurig passement. Laag décolleté met een band van struisvogelveren over de schouders. De gehele jurk is gezet op satinet. Langs de binnenzijde van de onderkant van de rok en sleep stroken katoen, afgezet met kant. De jurk sluit middenachter door middel van een rijgveter, gehaald door omgefestonneerde oogjes (veter ontbreekt) Het lijfje is verstevigd met tien baleinen.

Afb. 6 Detail van een baljapon van goudgeel fluweel en struisvogelveren, 1895, collectie Amsterdam Museum.
favoriet  8
2

Het woord zegt het al: als ‘textielrestaurator’ ben je gespecialiseerd in het restaureren van textiel.

Link

Openvallende getailleerde overjapon van lichtroze zijde. Halflange mouwen met een aangerimpelde strook op ellebooghoogte. De overjapon is langs de hals, middenvoor en de openvallende voorpanden afgezet met een strook zijde van hetzelfde materiaal. Aangerimpelde rok van roze zijde. Ongevoerd. De onderkant is afgezet met een strook zijde van hetzelfde materiaal. Vermaakt: De japon is in de negentiende eeuw grondig vermaakt. Er zijn in de mouwen zelfs sporen van machinaal stiksel te zien. Op de rug is oud stiksel te zien naast een naad. Het lijfje heeft een meegestikte voering van wit katoen. De plooien zijn opnieuw aangezet met een ander kleur garen. De japon is middenvoor erg verkleurd, waarschijnlijk door daglicht.

Link

Marga Weimans designs gaan verder dan mode. Haar ontwerpen zitten op het snijvlak van mode, kunst en architectuur. Ze doet dan ook
niet mee aan trends, en volgt haar eigen weg. Haar creaties gaan van minimalistische pret-a-porter jurkjes, naar schitterende haute couture, naar uitzinnige kunstinstallaties en weer terug. Met haar zwak voor alles wat mooi is en haar gevoel voor schoonheid en vakmanschap, rekt ze de grenzen van mode op tot het uiterste.

Link

Japon, donkerrode, dunne bedrukte katoen (batist) met een klein bladmotief naturelkleurig. Hooggesloten, getailleerd lijfje, ingesnoerde taille, wijd uitlopende strokenrok. Het geplooide lijfje met ronde hals is op een streng getailleerd onderlijfje van katoen gezet. In het voorpand van het onderlijfje twee baleinen. Sluiting middenachter door middel van haak en ogen. Strakke, bij de onderarm wijd uitlopende mouwen (zogenaamde pagodemouw). De sterk ingeplooide, wijd uitlopende rok heeft drie gerimpelde, opgestikte stroken.

favoriet  3
 

Vandaag verschijnt dan eindelijk Patterns of Fashion 5, waar we vorige week al een blog over schreven.

Link

Galajapon van naturelkleurige atlaszijde, bestaande uit een openvallend overkleed en een driehoekig borststuk, de rok ontbreekt. Zogenaamde Robe à la française, dat wil zeggen een losvallende dubbele platte rugplooi, vastgezet in de hals, eindigend in een sleepje. Het lijfje wordt ingesnoerd door middel van een ingenaaid keurslijfje van linnen, vetersluiting middenachter. Het aan het overkleed vastgenaaide borststuk eindigt in een punt onder de taille, sluiting middenvoor door middel van haak en ogen. Het openvallende rokgedeelte is versiertd met een brede geborduurde strook, omboord met een baan lila satijn waarop applicaties zijn aangebracht. Halflange, strakke mouwen eindigend in een gerimpelde dubbele manchet.

Amsterdam Museum
favoriet  0
 
Collectie

Hoort bij rok KA 20063. De zijden overjapon en rok zijn met de hand beschilderd.

Link

Jak of caraco van crèmekleurig katoen (sits) bedrukt met een zwart bloem- en bladmotief. Dit is een zeldzame stof. De zwarte inkt 'eet' de katoen normalitair op, ook wel inktvraat genoemd. Dit komt door het ijzer in de verf. Lage vierkante hals. Zeer brede halflange mouwen. Vier brede banden, middenvoor sluitend met koperen(?) haken en ogen. Ingevouwen rug, uitlopend in een punt. Lange klokkende schoot. Het jak is grotendeels gevoerd met een crèmekleurig katoen bedrukt met een donkerpaars ruit- en bloemmotief. De pandjes middenvoor zijn gevoerd met crèmekleurig linnen. Vermaakt: de bovenste banden zijn gevoerd met een grovere linnen dan de onderste twee. De koperen(?) haken en ogen zijn origineel. De bovenste en de onderste zijn met modern garen vast gezet. Een oude registratie foto laat slechts twee banden zien (die met elkaar overlappen).

Link

Karim Adduchi is een eigenzinnige sociale ontwerper en kunstenaar, ‘geen politieke’ zoals hij dat zelf zegt. Zijn collecties spreken echter boekdelen. Adduchi wil met zijn kleding een gemeenschapsgevoel creëren, waarin cultuur, geschiedenis en vakmanschap in worden geëerd. Zijn ontwerpen worden beïnvloed en geïnspireerd door een mix van renaissance kunst, hedendaagse kunst en zijn eigen culturele roots.

Link

Lijfje van changeant zijde met ingeweven streep in roze en beige. Lage boothals. Lage mouwinzet met lange nauwsluitende mouwen, onderaan sluitende met drie garen knopen. Getailleerd model uitlopend in een punt middenvoor, eindigend iets onder de taille. Het lijfje heeft een bruin katoenen binnenlijfje met baleinen. Sluiting middenachter door middel van haken en ogen.

Link

Jak of caraco van bedrukt katoen met Chinese figurale voorstelling. De stof is waarschijnlijk gedrukt in Europa, en gebaseerd op Chinese voorstellingen. De figuren hebben 'open' ogen en de Chinese karakters kloppen niet. Het jak heeft lange mouwen en een lage ronde hals. De lange rechte mouwen worden op de pols bijeen gehouden door een bandje van dezelfde stof (bij de linkermouw ontbreekt dat). De hals wordt in model gebracht door middel van een bandje dat door een tunnel loopt. Aan de ceintuurband is bovenaan het lijfje gerimpeld genaaid en onderaan met een vulkoord de gerimpelde schoot. Het jak sluit middenvoor met twee metalen haken en ogen in de ceintuurband. Het binnenlijfje (voering) van crèmekleurig linnen is achter meegenaaid en voor los en sluit middenvoor met twee grote metalen haken en ogen.

Voor- en achterkant van een lang vrouwenjak uit Friesland in Empire-stijl, gemaakt van handbeschilderde sits. Gemaakt omstreeks 1818 voor een huwelijksuitzet, de stof is ca. 1750-1775 gemaakt. Collectie Fries Museum Leeuwarden.
favoriet  4
 

T-shirts, spijkerbroeken en zachte sokken: na de introductie van het zachte, soepele, maar stevige katoen in Europa is het materiaal niet meer weg te denken uit ons modebeeld. Na verschillende uitvindingen vóór en tijdens de industriële revolutie wordt katoen betaalbaar en bereikbaar voor een groot publiek.

Link

Bas Kosters is één van Nederlands grootste en meest uitgesproken modeontwerpers. Bas waardeert en respecteert het vakmanschap achter de textuur van textiel in het bijzonder. Met zijn kleding die altijd bol staat van de kleuren en prints wil hij mensen inspireren en laten nadenken over het verhaal achter de kleding.

Link

Twee-delige japon, met de hand beschilderde katoen (sits), bloem- en bladmotief in de kleuren rood, oranje, groen, en blauw. De ondergrond is naturelkleurige fijngeweven katoen. De overjapon heeft een lage hals, lange strakke mouwen, een verhoogde taille en een, aan het achterpand gerimpelde aangezette openvallende overrok. Hieronder wordt een losse rok van hetzelfde materiaal gedragen. Het lijfje van de japon sluit middenvoor met haak en ogen. Het lijfje en de mouwen hebben een linnen voering. Deze jurk is vermaakt tot een Empire japon. Oorspronkelijk was het een tweedelige japon met plis-Wâtteau, de zogenaamde Robe à la Française. Het lijfje en de mouwen zijn gevoerd met een stevig linnen.

Amsterdam Museum
favoriet  0
 
Collectie

Banden van de jassen zijn rijk geborduurd met zijde; dito zakken en panden. Knopen versiering aan mouwen en panden.

Amsterdam Museum
favoriet  0
 
Collectie

Herenvest, voorpanden van naturelkleurige satijn, hooggesloten, opstaand halsboordje. Sluiting door middel van negen stofknoopjes.

Link

Twee-delige diner- of uitgaansjapon. 'Gaze de soi' met ingeweven bloemmotief, incrustaties van machinale kant, afgezet met een smal fluwelen bandje. Bestaande uit een lijfje, eindigend in een met baleinen verstevigde punt in de taille. Wijde hals, schouderkraag met een versiering van geplisseerde zwart zijden voile, en zwart kant. Mouwen eindigend boven de elleboog, afgezet met naturelkleurige en zwarte geplisseerde voile. Het lijfje van dunne naturelkleurige zijde en zwart machinaal kant is gezet op een verstevigde binnenvoering van katoen met baleinen waardoor de beoogde S-lijn, of het droit-devant silhouet, verkregen werd. De gerende rok loopt klokkend uit en eindigt in een sleepje middenachter.

Amsterdam Museum
favoriet  0
 
Collectie

Zwart, strak getailleerd lijfje middenvoor uitlopend in een punt, vanaf de zijnaad kort schootje, middenachter klokkend uitlopend in een punt.

Link

Art Comes First, de visie van Sam Lambert en Shaka Maidoh komt terug in de naam. Kunst is belangrijker dan geld of trend, ook in de mode.
Het duo ontwerpt losse collecties, vaak in samenwerking met andere ontwerpers en kunstenaars. Al hun ontwerpen zijn heel persoonlijk.
Ze gebruiken vaak conceptuele benaderingen bij het creëren van de collecties, die verder gaan dan esthetiek. Geschiedenis en vakmanschap spelen een hoofdrol in alles wat ze creëren en organiseren.

favoriet  1
 

Bij begrafenissen draagt men zwart, dat is eeuwenlang zo. Tot halverwege de twinitigste eeuw werd er echter ook vaak getrouwd in een zwarte jurk.

Link

Zwarte goudleren open schoenen met op de neus kralenborduursel van goud bloemen en paars zijde rozet van satijn lint. Model met lage hak. Langs de opening afgezet met een paarse zijden bies. Het kralenborduursel van gouddraad, paarse draad, pailletten en kralen op de neus is van te voren gemaakt en werd in zijn geheel op de neus vastgezet. Zool van bruin leer en zwartleren hak. Binnenvoering van linnen en zeemleer, en zeemleren binnenzool. Er is geen onderscheid tussen links en rechts.

Link

Paar rode wollen open schoenen, met op de neus zijden rozet met nikkelen gesp en met lage hak. Er is geen onderscheid tussen links en rechts.

Link

Patta is voortgekomen uit hiphop muziek, niet uit mode. Dat zie je in de collecties die ze produceren. De schoenen en kleding hebben altijd een sporty streetwear gevoel en de samenwerkingen die Patta aangaat, zijn namen die de mode van de hiphopcultuur al decennia kleur hebben gegeven. Ze houden van een exclusieve en unieke look, maar willen tegelijkertijd voor iedereen toegankelijk zijn. Hun motto ‘Patta Got Love For All’ keert dan ook meermaals terug in de collecties.

Link

Muiltjes of pantoffels van wit fluweel (katoen) versierd met kleurig borduursel en blauw zijden bies. Hielloos model met lage hak. Langs de opening afgezet met een blauwe bies, en geel stikwerk. Het witte katoen fluweel is geborduurd in blauw, roodbruin, roze, geel, groen, zwart en wit zijdedraad met een man en vrouw gekleed in streekdracht (mogelijk Duits). Onderaan langs de zool een meanderend patroon in blauw zijdedraad. Blauwe leren hak en leren zool. Voering van cremekleurige zijde en zeemleren binnenzool. Er is geen onderscheid tussen links en rechts.

Adidas 4D Futurecraft, 2017. Foto: Gino Gold, via Sneakerness.
favoriet  0
1

Sneakers zijn een speelplaats voor materiaaltechnische innovaties. Zo kunnen sneakerheads al lang hun eigen ideeën realiseren via digitale 'customization' van sneakerontwerpen en zijn de eerste 3D-geprinte zolen al toegepast.

Link

Rijglaarzen van blauw zijde satijn afgezet met koord galon. Enkelhoog model met taps toelopende neus en hak. De opening van de laars is afgezet met een gedraaid koord van blauwe en beige zijde, met aan beide uiteinden een kwastje. Middenvoor een vetersluiting met metalen oogjes en een beige zijden veter. Langs de bovenkant en de vetersluiting een beige sierstiksel. Onderaan de vetersluiting is de laars versierd met een opgestikt roosje van ivoorkleurige zijde. De laars heeft een bruine lederen zool en de hak is bekleed met zwart satijn. Aan de binnenzijde langs de bovenrand is een blauwgroene zijden bandje opgestikt. De laars is gevoerd met beige keperkatoen, en de flap met beige zijde. De binnenzool is van zeemleer.

Link

Laarzen van lichtgroene (mint) zijde. Kuithoog model met taps toelopende, licht vierkante neus en kleine hak. Licht golvende bovenrand. Sluit middenvoor door middel van veertien flapjes met knoopsgaten en veertien flapjes met witte glasknopen. Op de neus van de schoen is een rozet van lichtgroene (mint) zijde bevestigd, met daarop een kleine rechthoekige metalen siergesp. Bruin lederen zolen en met idem zijde beklede hak. Voering van katoen. Geen onderscheid tussen links en rechts.

Talvin, De stijl van Zuidoost, foto: © Les Adu
favoriet  4
 

De sneaker kent zijn eigen cultuur en taal. Waar eerder maar een select groepje mensen de taal van deze subcultuur sprak, wordt de groep mensen die sneakers draagt steeds groter. Talvin draagt een unieke sneaker: een collaboration. 

Mode en identiteit zijn nauw met elkaar verbonden. Deze themapagina is gemaakt op basis van de tentoonstelling Fashion Statements in het Amsterdam Museum (2019). In de tentoonstelling is aandacht voor historische kostuums uit het begin van de 18e tot het begin van de 20e eeuw.

Voor de tentoonstelling werden ruim 75 kostuums uit de collectie van het museum gekozen om te presenteren. De historische mode wordt naar het hier en nu gehaald door zes eigentijdse modeontwerpers; Ninamounah, Art comes First, Patta, Karim Adduchi, Marga Weimans en Bas Kosters.

De zes ontwerpers lieten zich inspireren door de historische kostuums en de bijbehorende fashion statements van toen. Als reactie op deze statements toont iedere ontwerper drie eigen outfits die een hedendaagse boodschap uitdragen. Deze moderne fashion statements worden gepresenteerd naast de historische kledingstukken.

Zo is het werk van Ninamounah te zien naast historische crinolines en korsetten. Marga Weimans zoomt met haar collectie in op het slavernijverleden dat met textiel en mode is verweven. Verschillende soorten prints, sits en borduurwerk zijn te zien naast ontwerpen van Bas Kosters en werk van Karim Adduchi is te zien naast verschillende robes à la Françaises. Het ontwerpduo Art comes First legt de focus op de kleur zwart in zowel de eigen als de kostuumcollectie en Patta toont naast de historische schoenenverzameling van Sophia Lopez Suasso drie stukken uit hun eigen collectie.

Op deze manier gaan de moderne ontwerpers een dialoog aan met de getoonde historische kostuums en schoenen en leggen zij een link tussen het verleden en heden.

Fashion Statements is samengesteld door gastconservator Marian Duff. Marian is oprichtster van MAFB, een internationale mode community gericht op de ontwikkeling van jong talent en het bieden van een alternatieve stem in de mode-industrie. Ze is tevens oprichter van OSCAM, de museale landingsplek voor kunst, mode, design en vakmanschap. De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt met een subsidie van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Auteur
Malou Sumah
Educatiemedewerker mbo-mode