De zeventiende eeuw

Dit tijdperk is in ons land ook bekend als ‘De Gouden Eeuw’. Er was een enorme economische bloei; onze handelsschepen voeren op alle wereldzeeën en Amsterdam was dé overslaghaven van Europa. Tegelijkertijd vochten de provincies tot 1648 voor vrijheid van de Spanjaarden.

4
 
http://centraalmuseum.nl/media/generated/adlib/NIEUW/X30548_01.jpg.630x378_q50_upscale.jpg
Link

Paulus Moreelse is een van de belangrijkste portretschilders van zijn generatie. Er zijn meer dan 100 portretten van zijn hand bewaard gebleven. De portretten van Philips Ram en Anna Strick zijn geschilderd volgens een basisconcept, dat hij in zijn bloeiperiode ontwikkelde. De kwaliteit van de stofuitdrukking is hoog en de plasticiteit van de figuren neemt in de loop der jaren toe. Pendant van dit schilderij is het portret van Anna Ram-Strick (1591-1637).

http://centraalmuseum.nl/media/generated/adlib/NIEUW/X30549_01.jpg.630x378_q50_upscale.jpg
Link

De portretten van Philips Ram en Anna Strick zijn geschilderd volgens een basisconcept, dat hij in zijn bloeiperiode ontwikkelde. De houding van de figuren komt steeds overeen. De variatie brengt Moreelse aan in de details.
Pendant van het portret van Philips Ram uit 1625. Anna Strick trouwde in 1619 met Philips Ram.

Link

Prins Maurits (1567-1625) was de zoon van Willem van Oranje. Als kapitein-generaal voerde hij het leger van de Republiek aan tegen Spanje, met groot succes. Hij versloeg de Spanjaarden in 1600 in de legendarische Slag bij Nieuwpoort. De Staten-Generaal beloonden hem met het vergulde harnas dat hij hier draagt.

Centraal Museum
favoriet  0
 
Collectie

Deze kolder is een van de weinige 17de-eeuwse kledingstukken in een Nederlandse museumcollectie.

Museum Rotterdam
favoriet  0
 
Collectie

Naturelkleurige leren wambuis met lange mouwen, platliggende kraag, kort schootje in delen en knoopsluiting.

Wambuis van synthetisch vilt, tijdens vervaardiging.
favoriet  0
 

Een bijzonder restauratieproject: het Rijksmuseum heeft in haar collectie een ruitermantel, gedragen door Ernst Casimir, die in of vóór 1632 wordt gedateerd. Voor de herinrichting van het nieuwe Rijksmuseum werd een verantwoorde nieuwe mannequin voor de ruitermantel bedacht en vervaardigd. 

Rijksmuseum Amsterdam
favoriet  0
 
Collectie

Samen met zijn neef Frederik Hendrik leidde Ernst Casimir de Nederlandse legers. Deze hoed droeg hij bij het beleg van Roermond in 1632.

Fries Museum
favoriet  0
 
Collectie

Herenschoen van leer, het achterste deel van de binnenzool is beweegbaar en bedekt een ronde holle, geheime bergplaats, gebruikt voor het bewaren v

Rijksmuseum Amsterdam
favoriet  0
 
Collectie

Kraag, linnen, naaldkant: reticella en punto in aria Kraag: Noordelijke Nederlanden Kant: Italië, 1625-1640 Inv. BK-1978-462

Link

Nederland was internationaal bekend om het zijdezachte, zeer transparante en hagelwitte Haarlemse linnen, dat gebruikt werd voor de hemden, kragen en manchetten die in allerlei variaties de hele eeuw werden gedragen.

Link

David Martens (1605-1665), zoon van Hans Martens en Mayken Backer, was consul voor de Staten-Generaal in Marseille, waar hij handelde in katoenen en linnen stoffen.

Fries Museum
favoriet  0
 
Collectie

Schouderkraag van fijn linnen met kloskant, tussenzetsels en omranding

Link

Godard van Reede (Utrecht 1588 - Utrecht 1648) was heer van Nederhorst, Wittenhoef, Kortenhoef, Horsterweerd, Vreeland en Overmeer. Hij was kanunnik van de Dom te Utrecht (1600-1618) en afgevaardigde voor Utrecht bij de vredesonderhandelingen in Münster in 1646-1648. A. van Hulle werd in 1647-1648 door prins Frederik Hendrik van Oranje naar Münster gestuurd om de aanwezigen te portretteren.

Rijksmuseum Amsterdam
favoriet  0
 
Collectie

Horloge. Goud en email. De kast Frankrijk, ca. 1650, het uurwerk Parijs, door Denis Bordier.

Museum Rotterdam
favoriet  0
 
Collectie

Knoopvormige broche, opengewerkt met parelrandje en vijf steenhouders waarin twee groene doorzichtige glazen stenen nog aanwezig zijn.

Link

Dit portret laat de Franse invloed op de Nederlandse mode zien. Het decolleté werd niet meer bedekt en het silhouet werd minder streng, maar de rijglijven met baleinen verdwenen niet.

Rijksmuseum Amsterdam
favoriet  0
 
Fries Museum
favoriet  0
 
Collectie

Linkerschoentje met half hoge hak met twee cirkel bandjes

Rijksmuseum Amsterdam
favoriet  0
 
Collectie

Om tere schoenen, bekleed met textiel, te beschermen tegen het vuil van de straat, droeg men allerlei soorten overschoenen.

Ons land was internationaal bekend om het zijdezachte, zeer transparante en hagelwitte Haarlemse linnen, dat gebruikt werd voor de hemden, kragen en manchetten die in allerlei variaties de hele eeuw werden gedragen. De Amsterdamse zijdenijverheid produceerde stoffen die zelfs in Frankrijk gretig aftrek vonden. Terwijl de – in allerlei schakeringen zwart geverfde – wollen stoffen uit Leiden en Amsterdam in heel Europa werden gedragen.

Spaanse en Franse invloeden op de mode

In het begin van de eeuw volgde men nog de strenge Spaanse mode, maar door de toestroom van protestanten uit de Zuidelijke Nederlanden en later uit Duitsland ontstond uit deze mengelmoes aan invloeden een eigen Hollandse stijl. Hierbij werden donkere kleuren en hagelwit linnengoed versierd met kant kenmerkend. Langzamerhand groeide de Franse invloed op de mode. Het decolleté werd niet meer bedekt en het silhouet werd minder streng, maar de rijglijven met baleinen verdwenen niet.

Herenkleding

Door de vele oorlogen die de hele eeuw woedden, werden allerlei militaire elementen opgenomen in de mannenmode, zoals het buffelleren kolder en de geknoopte cravate. Het dikke, vrijwel ondoordringbare kolder was ook handig tijdens het paardrijden en de jacht, terwijl de cravate – geknoopt of met een smal strikbandje bij elkaar gehouden – het zicht niet hinderen.

Het einde van de Gouden Eeuw

Aan het einde van de eeuw werd ons land geplaagd door economische en financiële achteruitgang. Om deze reden konden veel van de nieuwe rijken minder geld aan uiterlijk vertoon uitgeven.

Beeldredactie: Anneclaire van Veelen.

Auteur
Modemuze