De eerste helft van de negentiende eeuw

23 jun 2015
Modemuze

Er is geen eeuw waarin het silhouet van de vrouwenmode zó vaak en zó drastisch verandert als in de negentiende eeuw. Het is een middel om een bepaalde sociale status uit te drukken en is, mede daardoor, onderhevig aan strenge kledingetiquette. Het tempo waarin modes elkaar opvolgen groeit doorheen de eeuw. Het verdwijnen van de gilden, de opkomst van een modernere manier van winkelen en ook de technologische vooruitgang dragen bij aan deze versnelling.

De eeuw begint met het slanke empire-silhouet voor vrouwen, waarbij de taillelijn hoog is. Deze schijnbaar eenvoudige jurken werden vaak in een bijzonder mooie kwaliteit stof uitgevoerd. Typisch voor deze mode is ook de kasjmier shawl die om de schouders geslagen werd.

Herenkleding

Ook bij de mannen is een slank silhouet te zien. Het meerkleurige mannenkostuum voor de heer van stand krijgt na 1820 een lange pantalon in plaats van een kuitbroek. Voorheen werd dit kledingstuk alleen door lagere standen gedragen. Verder wordt het mannenkostuum steeds donkerder van kleur; het kleurige mannenkostuum verdwijnt.

Biedermeier-japonnen

Rond 1825 wordt de empire japon verdrongen door japonnen in de Biedermeier-stijl. De taillelijn zakt in verhouding tot de japonnen in de empire-stijl en de mouwen groeien in volume uit tot de zogeheten schapenboutmouwen.

De crinoline

Vanaf 1835 beginnen de rokken in wijdte toe te nemen door de komst van de crinoline. Dit was in beginsel een onderrok verstevigd met paardenhaar (Frans: crin) die onder de rokken werd gedragen om meer volume te creëren.

Het korset

De taille wordt steeds smaller ingeregen met behulp van het korset. In de jaren ’40 en ’50 van de negentiende eeuw eindigt het lijfje van de japon in een spitse punt waardoor de taille nog slanker lijkt.

Beeldredactie: Anneclaire van Veelen.

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie