In gesprek met: Piet Paris

 
Zaaloverzichten ' Mode, de musical' Foto:©Centraal Museum Utrecht
6 juni 2014
Fashion Researcher

Piet Paris is Nederlands bekendste mode illustrator met opdrachtgevers als ELLE en het New Yorkse warenhuis Saks Fifth Avenue. Daarnaast was hij curator van de eerste 3 edities Arnhem Mode Biënnale. Piet Paris is momenteel eveneens werkzaam als creative director van de Nederlandse editie van Harper’s Bazaar (eerste uitgave komt september dit jaar).

Gastcurator bij het Centraal Museum Utrecht

Voor het Centraal Museum in Utrecht maakte hij de expositie 'Mode, de musical' die vandaag geopend wordt. Hiervoor selecteerde hij circa 150 objecten uit de collectie van het museum. Modemuze stelde Piet Paris vragen over zijn proces als gastcurator. Piet werd benaderd door Ninke Bloemberg (conservator mode en kostuum van het Centraal Museum) om een concept te presenteren en startte vanuit de expositie ruimte: 6 aaneengeschakelde ruimtes.

Een musical 

Door uit te gaan van de ruimte kwam hij bij 6 verschillende taferelen. Daarna ontwikkelde het concept zich tot 6 scènes en zo kwam hij bij de 6 bedrijven van een musical. Zo werd het concept iets ongewoons, of in de woorden van Piet: “Ik vond het eigenlijk ook hele leuk om iets “ordinairs” als de musical naar het museum te brengen.”

De tentoonstelling laat allerlei facetten van dit verhaal zien, van de rode loper tot backstage en uiteindelijk het podium door de ogen van de zussen Chantal en Simone die tegengesteld in smaak zijn.

Zaaloverzichten ' Mode, de musical' Foto:©Centraal Museum Utrecht
Zaaloverzichten ' Mode, de musical' Foto:©Centraal Museum Utrecht

De zussen staan voor een contrast in smaak, waarom wilde je dit contrast laten zien?
"Simone staat voor modern, geometrisch, minimalistisch en Chantal staat voor decoratief, barok en kleurrijk.  Ik wil dat bezoekers nadenken over hun eigen stijl en met hun gezelschap in discussie gaan over waarom ze dat stuk wel mooi vinden maar het stuk ernaast niet. Ik ben er ook achter gekomen dat de zussen heel veel over mij zeggen. Het is een contrast die ik in mijzelf terugzie: ik ben Piet en ook Paris. Als ik mijn huis opnieuw zou inrichten en zou beginnen met een strak interieur sluipt er altijd een gekke lamp in. Maar eigenlijk zegt het iets over ons allemaal." 

Eigenlijk heb je mode in een museum op een andere manier benaderd, waar meer curators de zin “ik zou die jurk wel willen hebben” verafschuwen, heb jij die omarmt.
"Ja zeker, ik wil juist dat de bezoeker het op zichzelf betrekt en dat het niet afstandelijk is. Het gaat over smaak in een tijd waar je heel makkelijk iets kan vinden en dat kan uiten, ik ben op zoek naar de diepere mening van de bezoeker. Waarom vind je iets mooi?"

Zaaloverzichten ' Mode, de musical' Foto:©Centraal Museum Utrecht
Zaaloverzichten ' Mode, de musical' Foto:©Centraal Museum Utrecht

Je maakt een combinatie van allerlei deelcollecties (meubels, schilderijen etc.) waarom heb je deze erbij betrokken?
"Buiten het feit dat het een wens was van het museum vind ik het belangrijk om mode te laten zien in haar context. Ik ben van kinds af aan een grote fan van stijlkamers waar kostuum in een ruimte werden geëxposeerd met meubels, objecten en schilderijen uit dezelfde tijd. Voor deze expositie heb ik geen letterlijke stijlkamers gemaakt maar wel portretten gebruikt als publiek in de rode loper ruimte maar ook toegepaste kunst, in de vorm van gebruiksvoorwerpen als meubels en een kapstok. Ook hier zie je de toegankelijkheid, ik wil dat mensen denken 'die kapstok hadden wij thuis ook.' Ik wil de gebruiksvoorwerpen in hun functie laten zien, dus de lampen zijn aan en de klok loopt."

Hoe heeft je vak als illustrator je beïnvloed in je rol als gastcurator?
"Ik ben een verhalenverteller en vertel hier dus ook een verhaal naar aanleiding van de 6 ruimtes die ieder een thema hebben. Ik vind mode interessant in zijn context. Mode in een witte ruimte op een witte pop is in mijn mening  minder interessant dan een ruimte waar een ontwerp wordt geëxposeerd met toegepaste kunst en schilderijen. Ik heb het verhaal ook letterlijk geïllustreerd: met de objecten maar ook met het ontwerp van de expositie."

Zaaloverzichten ' Mode, de musical' Foto:©Centraal Museum Utrecht
Zaaloverzichten ' Mode, de musical' Foto:©Centraal Museum Utrecht

Hoe ben je te werk gegaan met het uitzoeken van de objecten?
"Het contrast in smaak is een fijne leidraad gebleken. Hierdoor kon ik de twee lijnen in objecten duidelijk scheiden maar wilde niet voor de cliché keuzes te gaan. Het is een hele goede balans geworden van gebruiksvoorwerpen, schilderijen, historisch kostuums en meer hedendaagse mode. Zoeken in de online collectie was fijn voor de eerste schifting maar de objecten daadwerkelijk zien in het depot was heel inspirerend."

Hoe was het om te werken met een museale collectie?
"Ik vond het heel erg bijzonder dat we de tijd bewaren, we doen dit al eeuwen en blijven dit ook doen voor komende generaties. Ik wist natuurlijk wel dat dit gebeurde maar om het met eigen ogen te zien was erg bijzonder. De tijd in het depot was het leukst en heb hier ook meer tijd doorgebracht dan de bedoeling was. Dozen openmaken en zo de collectie ontdekken was inspirerend. Eigenlijk is het museum het depot want daar is alles bewaard, het museum zelf is een gebouw die maar een fractie laat zien."

Zaaloverzichten ' Mode, de musical' Foto:©Centraal Museum Utrecht
Zaaloverzichten ' Mode, de musical' Foto:©Centraal Museum Utrecht

Je stelt de objecten samen tot een, niet per se, historisch “correcte” outfit (bijvoorbeeld de vrijheidsrok en de V&R blouse). Je zou kunnen zeggen dat je als een stylist te werk bent gegaan. Waarom heb je hiervoor gekozen?
"Ik ben een stylist en maak altijd van verschillende dingen een nieuwe vorm. Het is spannend om combinaties te maken. Door de vrijheidsrok die net na de oorlog is gemaakt te combineren met een blouse van Viktor & Rolf met Amerikaanse vlag met daarnaast een portret van onze vorige koningin laat ik een verhaal zien die de bezoeker aanzet tot nadenken. Ik ben een verhalenverteller. Dat komt door mijn vak; hierin vertel ik een verhaal door middel van beeld. Iets wat ik in de expositie ook gedaan heb en waar ik de bezoeker hopelijk mee verras."

Mode, de Musical is te zien het Centraal Museum en is geopend vanaf 7 juni 2014 en zal doorlopen tot 30 november 2014. Zie ook www.pietparis.com.

 

Meer Piet Paris

Interview met Piet Paris door directeur van het Centraal Museum Edwin Jacobs over Mode, de Musical.

Dutch Profiles: Piet Paris

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie