Een nieuwe kijk op parachutezijde

 
Christopher Raeburn, SS2014 collectie, Foto:© Style.com
5 mei 2014
Fashion Researcher

In vervolg op het artikel over kleding van parachutezijde van vorige week nu een nieuwe kijk op het hergebruik van parachutezijde. Tijdens en vlak na de Tweede Wereldoorlog waren grondstoffen schaars. Hergebruik van textiel was dus vaak de enige mogelijkheid. Anno 2014 is hergebruik (nog) geen noodzaak zoals bijna 70 jaar geleden. Toch zoekt een jonge generatie ontwerpers naar innovatieve mogelijkheden voor hergebruik van textiel en grondstoffen met het oog op de toekomst. Daarbij is het verleden vaak inspiratiebron.

Christopher Raeburn

Christopher Raeburn is een Britse ontwerper die militair erfgoed in zijn ontwerpen laat terugkomen. Hij verwerkt het verleden en het Engelse erfgoed op een vernieuwende manier. Raeburn kent het erfgoed van de parachutestof in tijden van crisis en zijn liefde voor het materiaal komt dan ook van dichtbij. Zijn oma is in 1941 getrouwd in een trouwjurk gemaakt van parachutezijde. Daarnaast verzameld hij zolang hij zich al kan herinneren uniformen en materialen afkomstig uit het leger, inmiddels is zijn studio in oost Londen een archief van verzameld referentie materiaal.

Christopher Raeburn, foto victorinox.com
Christopher Raeburn, foto victorinox.com

In 2006 studeerde Christopher Raeburn af aan de Royal College of Art in Londen. Een jaar later werd zijn werk geselecteerd als onderdeel van Camouflage, een expositie in het Imperial War Museum in London. Deze expositie onderzocht de impact van camouflage binnen het leger en de invloed op hedendaagse mode. Raeburn exposeerde een serie jassen en showde in hetzelfde jaar zijn eerste capsulecollectie tijdens Fashion week in London.

Christopher Raeburn’s studio, foto remadeinengland.blogspot.com
Christopher Raeburn’s studio, foto remadeinengland.blogspot.com

Duurzaam ontwerpen met oude materialen 

Sinds zijn afstudeercollectie en de oprichting van zijn modelabel onder eigen naam in 2008 maakt Raeburn kleding van oude militaire stoffen en uniformen die hij vindt op markten. Omdat landen op scherp stonden tijdens de Koude Oorlog werd er in razendsnel tempo grote hoeveelheden uniformen geproduceerd om er zeker van te zijn dat er altijd genoeg uniformen zijn als een oorlog mocht uitbreken. De uniformen uit die tijd zijn vandaag de dag niet meer te gebruiken door nieuwe ontwikkelingen. Christopher Raeburn heeft hiermee een gat in de markt gevonden en de ondertitel van zijn label is dan ook ‘Remade in England.’ Door enorme hoeveelheden materiaal aan te schaffen en daarmee hedendaagse kleding te produceren geeft hij deze militaire stoffen op een vernieuwende en duurzame manier een nieuwe bestemming. Raeburn geeft ze een nieuw leven in een silhouet van deze tijd. Het materiaal past ook in Raeburn’s esthetiek: duurzame watervaste en stevige stoffen die goed passen bij zijn sterke silhouetten voor man en vrouw binnen collecties waar de nadruk ligt op buitenkleding als jassen en poncho’s maar ook bestaat uit vrouwelijke jurken en accessoires als rugzakken voor mannen. Inmiddels zijn de parka’s die Raeburn maakte van parachutestof zijn trademark geworden binnen zijn collecties.

Christopher Raeburn, regenjas van parachutestof, foto PR
Christopher Raeburn, regenjas van parachutestof, foto PR

In een tijd waar duurzaamheid steeds belangrijker wordt is Christopher Raeburn te zien als een pionier die opnieuw kijkt naar de huidige productieketen in de mode-industrie. Zowel inhoudelijk, door consequent met dit 'oude' materiaal te werken en het een nieuwe bestemming te geven, als met het uiterlijk van zijn collectie die vernieuwend is in vorm. Doordat hij de productie geconcentreerd houdt in Engeland heeft hij een duurzaam label opgericht.

Christopher Raeburn, SS2013 collectie, foto Aoise Tutty
Christopher Raeburn, SS2013 collectie, foto Aoise Tutty

Christopher Raeburn werd onlangs (2014) genomineerd voor het Menswear fonds van de British Fashion Council en tijdschrift GQ. Het fonds geeft één ontwerper de mogelijkheid om gebruik te maken van het één jaar durende mentorprogramma en een geldprijs van 180.000 pond euro voor de ontwikkeling van zijn label. De winnaar zal bekend gemaakt worden tijdens de volgende editie van London Collections, de fashion week voor menswear in London. 

Categorie: 

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie