Het Amsterdam Museum heeft een opvallende gele baljapon. De draagster overlijdt jong en de japon is zorgvuldig bewaard. Hoe komt de prachtige jurk uiteindelijk in de museumcollectie?
Napoleon waagde zich - onsuccesvol - in een tulband en oriëntaalse robe aan het ontbijt. Gewaagde negentiende eeuwse vrouwen kwamen er beter mee weg en ook in de twintigste eeuw waren 'turbans' een groot succes onder vrouwelijke 'turbanista's'.
Het Rijksmuseum heeft ongeveer 20 paar schoenen van mevrouw Brusse-Urtebise. Zij had slanke voeten: op het breedste punt meten de meeste van haar zolen maar 7 centimeter. Ze liet haar schoenen daarom op maat maken bij de firma Van Goethe
Objecten vertellen een verhaal, de behoefte aan restauratie kan echter een reden zijn om een object niet op te stellen in het museum. Dit was lang het geval voor het zogenaamde 'drakenjakje' uit de eerste helft van de 18e eeuw. Voor de tentoonstelling Dieren Rijk werd het jakje gerestaureerd zodat het opgesteld kon worden.
Waarom zijn de vier modelabels die zich in de jaren '80 verenigden onder de naam GILL (Gletcher, Illustrious Imps, Lawina, Lola Pagola) niet (meer) bekend? Modemuze sprak met Marijke Bruggink en Marlie Witteveen (Lola Pagola) en Ruud van de Peijl (Gletcher).
Ieder jaar worden in Amsterdam de Denim Days georganiseerd. De Australische antropoloog Michael Taussig verwoordde het treffend: ‘To slip into your blue jeans is to slip into a surprising and unexpected encounter with the past, but without your having the faintest idea of what you are slipping into'.
De nachtjapon met bijbehorend bedjasje op de foto zijn geïnspireerd op een kostuum uit de film The love Parade (Ernst Lubitsch,1929). Het ensemble werd gedragen door mevrouw Brusse-Urtebise.