Blog

Laat je inspireren door kennis en vakmanschap van onze Modemuze community


Filter

Categorie

Filter

Categorie

  • Blog
    Mathilde Willink
    2
    24 aug 2016

    In najaar 2016 komt het boek ‘Mathilde. Muze, mythe en mysterie’ van Lisette de Zoete uit. Mathilde Willink werd beroemd door haar excentrieke manier van kleden en was dol op de creaties van Fong-Leng. Als voorproefje een blog-post met citaten uit het nog te verschijnen boek, geselecteerd door de auteur zelf. Het geeft ons een beeld van hoe Mathilde de ontwerpen van Fong-Leng zag en welke rol kleding voor haar had.

  • Blog
     

    Virginia Suermondt had haar ouders al schandalig lang niet geschreven. Ze opent haar brief met een excuus en maakt het meteen weer goed door een brief van zes kantjes over haar audiëntie bij koningin Wilhemina. Spannend, want: wat als je met je kleding helemaal de plank misslaat?

  • Blog
    Ontwerp Soepboer & Stooker, foto: © Ninette Schostack
     

    Voor het Wad & Design festival in 2013 ontwierp het duo SOEPBOER & STOOKER de collectie 'Latterdúeken'. Als vervolg op het festival is er in september 2016 een Wad & Design symposium op Schiermonnikoog. 

  • Blog
    Detail Kralenhandtas, 1920-1930, met kunststof beugel, collectie Bertrand Fried.
     
    Le
    19 aug 2016

    Het beeld dat wij nu hebben van kralentassen is dat ze toch wel wat ouderwets aandoen. Maar er waren verschillende momenten in de modegeschiedenis dat een kralentas juist het toppunt van hipheid was. Een belangrijke producent van kralen was Fried Frères.

  • Blog
     
    15 aug 2016

    De designstroming Hollands Glad verzette zich in de jaren '60 tegen heersende tradities binnen het sieraadontwerp. Zij wilde het sieraad toegankelijk maken voor iedereen. In 1976 maakten Gijs Bakker en Emmy van Leersum de opvallende Kachelpijpketting. Maar hoe democratisch en bereikbaar was dit ontwerp eigenlijk?

  • Blog
    Modeprent uit 1805: A lady in court dress, Pub. by Tabart & Co. June, 1805, Bond Str.. Bron: Janeaustensworld.
     

    Ondermode-expert Dirk-Jan List was een dagje in het Collectiecentrum van het Amsterdam Museum om mee te werken aan de beschrijving van de crinolines. Tijdens het terugleggen van enkele objecten, trokken we per ongeluk de verkeerde la open. En wat kwam daar tevoorschijn? Twee prachtige achttiende-eeuwse paniers waarvan we het bestaan niet afwisten.

  • Blog
    Backstage bij Valentino. Foto: @maisonvalentino (via Instagram), via: Dazeddigital.com.
     
    9 aug 2016

    In een tijd waarin we ons eigen mode en cultureel erfgoed koesteren moeten we ook respectvol met de heritage van anderen omgaan.

  • Blog
    Soefi-mantel, muraqqa'a of khirq'a, Saoedi Arabië/Oezbekistan, vóór 1885, collectie Nationaal Museum van Wereldculturen.
     
    5 aug 2016

    Een Japanse broek uit een vintagewinkel in Praag, in de lade in Deventer. Hoe verbonden we als producerende en consumerende mensen eigenlijk zijn, is veel ouder dan we meestal denken. Hoe is deze Soefi-mantel bijvoorbeeld van Bukhara (Oezbekistan) via Saudi-Arabië in de collectie van het Volkenkundig Museum gekomen?

  • Blog
    Reinier Craeyvanger, Kalverstraat, 1867, Stadsarchief Amsterdam.
     
    2 aug 2016

    Het wordt pas echt feest met licht in het donker. De uitvinding van de gaslamp maakt rond 1800 de nacht toegankelijk. Opeens is ook na zonsondergang van alles mogelijk. Bij dit nieuwe openbare leven hoort schitterende avondkleding.

  • Blog
     
    29 jul 2016

    Tot ver in de 20ste eeuw droeg bijna iedereen een hoed: mannen, vrouwen en kinderen. Ninke Bloemberg, conservator Mode van het Centraal Museum, geeft in dit filmpje een kijkje in het depot. 

  • Blog
     
    26 jul 2016

    In 1910 introduceerde modeontwerper Paul Poiret de harembroek als bevrijdend kledingstuk voor de Westerse vrouw. In Iran gold op dat moment de westerse pantalon als toonbeeld van moderniteit. Een korte geschiedenis van de broek in Oost en West.

  • Blog
    Albert van Dalsum als King Lear (fotograaf onbekend).
     
    21 jul 2016

    Acteurs die het toneel opkomen, willen we direct kunnen plaatsen: is het een opstandeling of een machthebber? Met theaterkostuums wordt de boodschap visueel uitgedragen. Hoe verschillend kostuumontwerpers, acteurs en regisseurs daarmee omgaan, is goed te zien aan de kostuums die de theatercollectie voor 60 King Learpremières beheert.

Pagina's