Installatie Kinship Journeys

 
Drie paspoppen met kleding met objecten als installatie.

Installatie Kinship Journeys, Hussein Chalayan (ontwerper), 2003

In 2003 presenteerde Chalayan Kinship Journeys, in de tentoonstelling Woman by in het Centraal Museum Utrecht. Daarna maakte de...

Tags: 
Hussein Chalayan
Instelling
Centraal Museum

Installatie Kinship Journeys, Hussein Chalayan (ontwerper), 2003

In 2003 presenteerde Chalayan Kinship Journeys, in de tentoonstelling Woman by in het Centraal Museum Utrecht. Daarna maakte de installatie onderdeel uit van zijn pret-a-portershow in Parijs. Kinship Journeys is exemplarisch voor de conceptuele manier van werken van deze modeontwerper. In zijn collecties en modeshows is altijd een boodschap of diepere betekenis te vinden maar ook: “mijn werk is altijd gebaseerd op een idee en uiteindelijk gebruik ik het lichaam als model”, wat hem in essentie een modeontwerper maakt. Chalayan permitteert het zich om over de modegrenzen heen te kijken en in de mode andere disciplines te integreren, om zo uiting te geven aan zijn idee. De titels van zijn werk vormen vaak een aanwijzing voor het verhaal dat hij met zijn collecties wil vertellen zoals Before Minus Now (2000) of Ambimorphous (2002). Regelmatig is het onderwerp nauw verbonden met wat er in de wereld speelt of wat hem persoonlijk raakt. Thema’s zoals reizen, etniciteit en ontheemding komen voor in zijn ontwerpen, evenals de nieuwsgierigheid naar nieuwe technologieën en het spelen met de reële en virtuele wereld.

Kinship Journeys bestaat uit een aantal objecten waaronder een trampoline, een biechthokje, een doodkist in de vorm van een boot, een bank en een digitale klok, allemaal uitgevoerd in meranti. De verschillende elementen refereren aan katholieke gebruiken. In het biechthokje zitten lades waarin een zaadje kan worden geplant met je naam erbij. Daarna laat de lichtkrant weten dat ‘je zonden zich zullen manifesteren als fruit of een bloem’. Bij de trampoline hoort een model in een zwart kledingstuk, waaraan twee grote zwarte ballonnen de schouderbanden van het jurkje een beetje omhoog tillen. De doodkist in de vorm van een boot verwijst zowel naar de sterfelijkheid als naar de redding. Een ander kledingstuk dat bij de installatie hoort lijkt op het eerste gezicht een gewone jurk. Wanneer de zakken worden los geritst, blijkt het kledingstuk echter multifunctioneel, zoals de naam Airbag Dress al verraadt. De zakken veranderen als het ware in een reddingsvest. Bij elk object worden instructies gegeven voor de ‘gebruiker’.

Bekijk dit object in de collectie van het Centraal Museum Utrecht. Binnenkort zullen meer voorwerpen en verhalen uit de mode- en kostuumcollectie van het Centraal Museum Utrecht op Modemuze te vinden zijn.