Groot-Brittannië kent een rijke modegeschiedenis, die van invloed was én is op het internationale modebeeld. In Nederland heeft de Britse mode - naast die uit Frankrijk - altijd een belangrijke rol gespeeld. In de tentoonstelling Royals & Rebels in het Kunstmuseum Den Haag wordt een ode gebracht aan de Britse mode met onder andere het werk van 'godmother of punk' Vivienne Westwood.
Napoleon waagde zich - onsuccesvol - in een tulband en oriëntaalse robe aan het ontbijt. Gewaagde negentiende eeuwse vrouwen kwamen er beter mee weg en ook in de twintigste eeuw waren 'turbans' een groot succes onder vrouwelijke 'turbanista's'.
Bijna 50 jaar was de mode- en kostuumcollectie van Huis van Gijn onzichtbaar. Pas in 2019 werd de collectie weer getoond op de tentoonstelling Slow Fashion. Het museum is nu ook een partner van modemuze waardoor de collectie nu nog toegankelijker is. Dit artikel is een kennismaking met de collectie voor het 'grote publiek’.
Voor het project ‘Verborgen dracht in de schijnwerpers’, belicht Martine Teunissen (Beleef het verleden) replica’s gemaakt naar aanleiding van archeologische textielvondsten. In deze blog post deelt Martine over verschillende 19de eeuwse hoeden.
Van oudsher was de kennis van de kleermaker zijn kapitaal – patronen werden niet zomaar gedeeld. Dit maakt het historisch kleermaken vandaag de dag op zijn minst een uitdaging. Kleermaker Roy Verschuren is expert op het gebied van historische patronen en begeleid de enthousiaste beginner – of gevorderde – door de wereld van patroonsystemen. Stap 1: Het vinden van (geschikte) historische patronen.
Liefhebbers van kostuumdrama’s zwijmelen graag weg bij de elegante baljaponnen, fonkelende ‘diamanten’ en opgestoken kapsels. Voor kijkers met kostuumhistorische kennis gaat dat wegdromen vaak moeilijker: zij zien vooral rare stoffen, moderne kapsels en te diepe decolletés.
Ondermode-expert Dirk-Jan List was een dagje in het Collectiecentrum van het Amsterdam Museum om mee te werken aan de beschrijving van de crinolines. Tijdens het terugleggen van enkele objecten, trokken we per ongeluk de verkeerde la open. En wat kwam daar tevoorschijn? Twee prachtige achttiende-eeuwse paniers waarvan we het bestaan niet afwisten.