Jurk collectie Escapism

 
3D-geprinte, witte jurk.

Escapism look 11, Iris van Herpen (ontwerper) en Daniel Widrig (architect), 2011

Veel modeontwerpers ontwikkelen pas na het afstuderen aan een modeacademie een duidelijke signatuur. Iris van...

Instelling
Centraal Museum

Escapism look 11, Iris van Herpen (ontwerper) en Daniel Widrig (architect), 2011

Veel modeontwerpers ontwikkelen pas na het afstuderen aan een modeacademie een duidelijke signatuur. Iris van Herpen vormt hierop geen uitzondering. Sinds zij een label onder haar eigen naam opzette zijn er nauwelijks vijf jaar verlopen en toch showt, exposeert en verkoopt Van Herpen in binnen- en buitenland. Escapism was de titel van haar eerste collectie die tijdens de Parijse Fashion Week werd getoond. Escapism verwijst naar wat ze omschrijft als “de verslaving van het constante vluchten uit de realiteit naar digitaal entertainment, iets dat vandaag de dag een belangrijk deel uitmaakt van ieders wereld”. In deze collectie zoekt Van Herpen de grens op tussen de virtuele en de werkelijke wereld met als resultaat sublieme en bijna avatar-achtige ontwerpen in grijs, zwart en wit. De vormen van de ontwerpen zijn sculpturaal en benadrukken bepaalde lichaamsdelen, zoals een schouder of de heupen.

Het (bewegende) lichaam is altijd het uitgangspunt bij haar ontwerpen. Ze heeft, zoals ze zelf verklaarde “de beperking van het lichaam nodig; mode dus”. Van Herpen combineert haar ambachtelijke kennis vaak met de mogelijkheden die nieuwe technologieën bieden. Voor de totstandkoming van de ragfijne tweedelige witte jurk uit de Escapism collectie werkte ze samen met de Britse architect Daniel Widrig. Bij de realisatie van het kledingstuk zette ze een speciale techniek van het 3D printen in; het selective laser sintering. Hierbij worden met een laserstraal laagjes in het binnenste van een witte polyamide poeder verhard, waardoor het ontwerp onzichtbaar tot stand komt. De jurk is als een archeologisch voorwerp verborgen in het poeder, dat voorzichtig rondom verwijderd moet worden. Vervolgens krijgt het ontwerp een nabehandeling door middel van zandstralen. Ondanks de toepassing van innovatieve technologieën is het al met al arbeidsintensief werk: het nieuwe ambacht.

Speciaal voor het Centraal Museum Utrecht ontwierp Van Herpen in 2011 een sieraad voor het bovenlichaam. Met deze skeletachtige creatie ging ze nog een stap verder in ontwerp en in het benutten van de techniek. Ze werkte deze keer samen met architect Isaie Bloch. Het resultaat is een even subtiel als extreem ontwerp, dat het innerlijk en het uiterlijk met elkaar verbindt.

Bekijk dit object in de collectie van het Centraal Museum Utrecht. Binnenkort zullen meer voorwerpen en verhalen uit de mode- en kostuumcollectie van het Centraal Museum Utrecht op Modemuze te vinden zijn