Birthe Weijkamp

Na haar bachelor Kunstgeschiedenis aan de Vrije Universiteit is zij verder gespecialiseerd in mode tijdens de master Museumconservator. Hiervoor werkte Birthe een jaar als conservator in opleiding bij de afdeling kostuum van het Rijksmuseum. Daarna werkte Birthe aan verschillende projecten, zoals de tentoonstelling Catwalk in het Rijksmuseum. Ze geeft graag lezingen en rondleidingen.

  • Blog
     
    22 feb 2024

    Kleren worden meestal verzameld vanuit een lineair perspectief: het idee dat ze passen op de...

  • Blog
    Blog Modemuze. Vintage en de stijl van vroeger. Afb. 1 Vogue Paris 1938 waarop felle kleurcombinaties te zien zijn
    1
    2 jun 2017

    De meeste Nederlanders blinken uit in de kledingstijl 'maakt mij niet uit'. De hele dag hetzelfde aan is geen probleem. Vroeger, en gelukkig ook vandaag de dag nog, zijn er mensen die hun kleren wel helemaal aanpassen naar moment, gelegenheid en bij elkaar. Zoals ook Birthe Weijkamp met haar lumineuze vintage stijl en haar toewijding daartoe.

  • Blog
    Blog Modemuze Birthe Weijkamp Hoe ga je om met vintage. Afb. 1 Illustratie uit Beyer Tips en Wenken voor Winterkleeding, kleding altijd uithangen na het dragen en niet over een stoel gooien, ca. 1940-45
    2
    19 mei 2017

    Heb je een schat gevonden uit het midden van de vorige eeuw, dan wil je die dragen en...

  • Blog
    Blog Modemuze door Birthe Weijkamp. Vintage Hoe herken je kleren uit de jaren 20-60. Afb1. Winkelen bij het kraampje van Maaike op het Waterlooplein, dat nu helaas gesloten is
    2
    12 mei 2017

    Vintage: een chique woord voor tweedehands? De herwaardering van kleding of spullen lijkt steeds weer opnieuw te bloeien. En ieder heeft zijn eigen smaak, zoals Birthe Weijkamp die in deze blog laat zien hoe je kleding uit de jaren 20 tot 60 kunt herkennen.

  • Blog
    Japon, ca. 1927-1928, Rijksmuseum.
     
    11 apr 2016

    Bij nieuwe aanwinsten van musea wordt altijd uitgezocht waar het om gaat: het jaartal, de herkomst, of en hoe het afwijkt van de mode uit die tijd, et cetera. Daarom in deze blog het verhaal van de feestjurk met kralen die onlangs is verworven door het Rijksmuseum.

  • Blog
    Afb. 1 Japon in neo-empire stijl, ca. 1905-1906, collectie Rijksmuseum Amsterdam.
     
    31 mrt 2016

    Mode grijpt al eeuwenlang terug op stijlen uit het verleden. Vooral in de 19de eeuw namen neostijlen een vogelvlucht. In deze blog worden een aantal neo-silhouetten besproken die ooit heel eigentijds waren, maar toch terug grepen op een eerdere mode.

  • Blog
    2
    24 mrt 2016

    Kleren zijn op het eerste gezicht niet de meest voor de hand liggende voorwerpen om honderden jaren in stand te houden. Waarom worden kledingstukken dan toch door musea verzameld? 

  • Blog
    Afb. 1 Japon met sleep, Yteb., Parijs, ca. 1919-1922, collectie Rijksmuseum.
    1
    10 mrt 2016

    Nadat in 1917 in Rusland de revolutie uitbrak vluchtten veel Russen naar de rest van Europa. Sommigen richtten in Europa een modehuis op, zoals Madame Yteb, waarvan het Rijksmuseum een japon in de collectie bleek te hebben.

  • Blog
    Afb.5. Portret van een meisje, ca. 1853, collectie Rijksmuseum Amsterdam.
     
    1 mrt 2016

    ‘Het kind’ is een concept van relatief recente datum, kinderen werden dan ook lange tijd als kleine volwassenen gekleed. Toch waren er verschillen en ontwikkelde kinderkleding zich steeds meer richting comfort.

  • Blog
    Afbeelding 1, achter de schermen Catwalk! Rijksmuseum. foto: Carola van Wijk.
     
    23 feb 2016

    Op vrijdag 19 februari opende de tentoonstelling Catwalk: Mode in het Rijksmuseum. Deze blog  neemt je mee door een aantal zalen en geeft een kijkje achter de schermen bij de opbouw

  • Blog
     
    6 mei 2015

    Het Rijksmuseum heeft ongeveer 20 paar schoenen van mevrouw Brusse-Urtebise. Zij had slanke voeten: op het breedste punt meten de meeste van haar zolen maar 7 centimeter. Ze liet haar schoenen daarom op maat maken bij de firma Van Goethe

  • Blog
     
    13 apr 2015

    De nachtjapon met bijbehorend bedjasje op de foto zijn geïnspireerd op een kostuum uit de film The love Parade (Ernst Lubitsch,1929). Het ensemble werd gedragen door mevrouw Brusse-Urtebise.

  • Blog
    1
    24 mrt 2015

    Ieder half jaar wordt de opstelling in de kostuumvitrine van het Rijksmuseum gewisseld. Aan een week inrichten gaan maanden van zorgvuldige voorbereiding vooraf. Zo moet een thema worden bedacht, kostuums worden geselecteerd en teksten geschreven. Hier een korte impressie van verschillende werkzaamheden achter de schermen.

  • Blog
     
    14 mrt 2015

    Hoedjes: belangrijke onderdelen in de garderobe van een dame. Mevrouw Brusse-Urtebise had een groen exemplaar met fazantveren. In de tijd rond de Tweede Wereldoorlog maakte de modieuze dameshoed echter een hoop veranderingen door.

  • Blog
    2
    26 feb 2015

    In andere Westerse landen werden Parijse ontwerpen als superieur beschouwd en men had liever een goede kopie van een Parijs model dan een origineel van een ontwerper uit eigen land. Parijs voorzag in de vraag door zogenaamde licenties uit te geven: een modehuis kon een patroon van papier of stof (toile) kopen en kreeg een lijst me alle leveranciers die ook door het Parijse huis werden gebruikt.

  • Blog
    www.delpher.nl
     
    12 feb 2015

    Bezoek ontvangen in een chique pyjama: in de jaren '30 was het heel modieus. In dit blog staan twee voorbeelden van pyjama’s uit de collectie van het Rijksmuseum Amsterdam centraal die zijn gedragen als ontvangtoilet door mevrouw Brusse-Urtebise.

  • Blog
    3
    29 jan 2015

    Mevrouw Brusse had niet alleen bijzondere kleren maar ook een bijzonder levensverhaal waarin mode een belangrijke rol speelde. 

  • Blog
     
    14 feb 2014

    Een leuke ontdekking: de jas die Jacob van Alewijn op een 18de eeuwse portret draagt (collectie Amsterdam Museum) bevindt zich in de kostuumcollectie van het Rijksmuseum. 

  • Blog
    Mantel (burnous), ca. 1850-1865, collectie Rijksmuseum Amsterdam
     
    17 feb 2014

    In de serie naar aanleiding van de tentoonstelling Jas aan!/Cover Up! over mantels en jassen in het Rijksmuseum, deze keer aandacht voor de burnous of boernoes.

  • Blog
     
    10 feb 2014

    Redingote d'homme of 'mannenjas': zo werd deze jasjurk voor vrouwen eerst op modeprenten genoemd. Het is niet gek dat de redingote populair werd onder zowel vrouwen als mannen. De stevige, maar lichte wollen stof hield dragers lekker warm en de mouwen beschermden goed tegen de regen.

  • Blog
     
    3 feb 2014

    Welke termen werden gebruikt voor mantels en jassen? Welke kledingstukken vallen onder deze terminologie? Birthe Weijkamp deed onderzoek naar aanleiding van een tentoonstelling in het Rijksmuseum.