Game of Costumes: Cersei Lannister

 
Foto.
Ma
18 februari 2022
Masterstudent aan de KU Leuven

Gedurende mijn opleiding kunstwetenschappen aan KULeuven heb ik mijn bachelor proef geschreven over de populaire televisiereeks Game of Thrones (2011-2019) (GoT).

Volgens de kostuumontwerper van de serie, Michele Clapton waren haar kostuums o.m. geïnspireerd op historische kleding. Ik heb gepoogd om gelijkaardige historische kledingstukken terug te vinden en dezen te vergelijken met de kostuums uit de serie. In dit artikel focus ik mij op één personage: Cersei Lanister.

Alvorens we een blik werpen op de kleding van Cersei, vereist dit artikel een korte inhoud van de serie. Westeros, het westelijke continent van de GoT wereld, bestaat uit zeven verschillende koninkrijken. Elk van deze koninkrijken heeft een eigen klimaat, leefomstandigheden en een hoofdstad. Een machtige familie regeert vanuit de hoofdstad over hun koninkrijk. De zeven koninkrijken vallen onder het gezag van één heerser, de monarch op ‘the iron throne’. Elke familie probeert ‘the iron throne’ te bemachtigen door middel van moord, allianties en huwelijken.

Cersei Lannister is een vrouw dit alles in het werk stelt om macht te verkrijgen en behouden. Achter haar zachtaardige uiterlijk schuilt een listige schorpioen met een dodelijk steek. Ze geeft enkel om haar eigen familie. Wanneer iemand haar probeert te raken, zal haar wraak zowel zoet als luguber zijn.

Foto.
Afb. 2. Blauwe kimono van Cersei Lannister Michele Clapton, Gina Mcintyre, Game of Thrones: The Costumes (Londen: Harper Voyager, 2019).

Houppelande en kosode

Kostuumontwerper Clapton gebruikt gedurende de serie vele varianten van een kimono silhouet voor Cersei. Haar zijden kleed met brede belmouwen bestaat uit één kleur, echter lopen er langs de heupen twee panelen stof in een andere kleur. Het kleed is gedecoreerd met gouden borduursel. Nadat Cersei het kleed rond haar lichaam wikkelt, maakt ze het vast met een metalen riem. Het typische silhouet van Cersei Lannister kan worden vergeleken met de houppelande en de kosode.

De houppelande is een kledingstuk dat tot het einde van de 14de eeuw enkel gedragen werd door mannen. Vrouwen droegen vanaf deze periode hetzelfde silhouet op een aangepaste manier. De riem, dat de buik accentueert, is het meest opvallende element van dit kledingstuk. De mouwen van de houppelande varieerden, ofwel trechtervormig, nauw aansluitend, opgepoft of belvormig.

Het lijkt alsof Clapton elementen van de houppelande heeft genomen en geïntegreerd in het kostuum van Cersei. Sommige elementen heeft ze aangepast, anderen heeft ze letterlijk overgenomen. De kosode werd zowel door mannen als door vrouwen van alle klassen gedragen in Japan. De populariteit kwam zowel door het gemak bij het creëren van het kledingstuk alsook het gemak bij het dragen ervan. Het T-vormige kleed met korte mouwen was open en werd vastgemaakt met een obi. Met deze riem kon zowel de lengte als de breedte van de kosode aangepast worden.

Papier.
Afb. 3. Pol, Jean et Hermann Limbourg, Le Calendrier : Le mois d'avril, 15de eeuw. Papier, 0,29 x 0,21 m. Chantilly, musée Condé, inv. nr. Ms65-folio4-verso.

Furisode

Er bestond ook een versie van een kosode met langere mouwen, dit werd een furisode genoemd. Het silhouet van Cersei en de stof komen overeen met de kosode. Beiden kledingstukken zijn ook open en worden vastgemaakt met een riem. De obi is meestal gemaakt van dezelfde stof als de kosode. Bij Cersei wordt de zijden riem vervangen door een metalen riem. Het grootste verschil tussen de twee zijn de mouwen. Een furisode heeft brede lange mouwen, terwijl de mouwen van Cersei nauw beginnen en breder worden. Het is waarschijnlijker dat de mouwen van Cersei eerder geïnspireerd zijn door de houppelande.

Samenvattend kunnen we besluiten dat het silhouet van Cersei gelijkenissen toont met de houppelande en de kosode. Er is nog één element dat Cersei verbindt met deze inspiraties. De houppelande en de kosode zijn kledingstukken gedragen door zowel mannen als vrouwen. Het is logisch dat de kledij waarop het kleed van Cersei gebaseerd is eerder uniseks is. Ze moet in een patriarchale samenleving overleven als vrouw. Ze weigert ondergeschikt te zijn aan haar mannelijke tegenhangers. Wanneer haar kledij eerder geassocieerd wordt als uniseks kan ze kiezen welke kant ze meer benadrukt. Ze kan inspelen op haar vrouwelijke kant met pastel kleuren en prachtig borduurwerk of op haar mannelijke kant als een gouden leeuw. Ze kan haar beeld manipuleren aan de hand van haar kledij.

Foto.
Afb. 4. Robe (Kosode) with Shells and Sea Grasses, 17de eeuw. Borduurwerk en bladgoud op geweven zijde, 153,7 x 124,5 cm. New York, Metropolitan Museum of Art, inv. nr. 1992.253.

Kostuumverrassingen

Clapton heeft interessante historische elementen in een fictieve wereld verwerkt. In dit artikel is één personage uit de doeken gedaan doch is dit mogelijk voor alle personages. De kleding van Cersei geeft moderne kijkers een vernieuwende blik op historische kleding zonder dat ze het zelf beseffen. GoT geeft ons niet enkel politieke twisten maar ook kostuumverrassingen.

Lees verder

Interview FIDM Museum met Michele Clapton

Categorie: 

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie