Margiela, de Hermès jaren

 
Zaalfoto van de tentoonstelling. Foto: ©Stany Dederen
17 mei 2017
Modeantropoloog

De naam ‘Margiela’ wordt veelal in één adem met de woorden ‘avant-garde’, ‘deconstructie’, ‘conceptueel’ en ‘controversieel’ genoemd. Woorden die niet bepaald als eerste naar boven komen bij de naam ‘Hermès’. Associërende woorden daarbij zijn eerder ‘tijdloos’, ‘ingetogen’, ‘klassiek’ en ‘elitair’.

Het kan dan ook als een verrassende keuze worden beschouwd dat de Belgische modeontwerper Martin Margiela in 1997 voor het luxe modehuis gaat ontwerpen. Destijds wordt er zelfs geschokt op gereageerd. Maar hoe onverwacht is deze stap eigenlijk? Met 'Margiela, de Hermès jaren', laat het MoMu in Antwerpen zien dat het werk voor Maison Martin Margiela en voor Hermès minder ver uit elkaar ligt dan op het eerste gezicht lijkt. Dat doet het museum door in de tentoonstelling stukken van beide modehuizen tegenover elkaar te plaatsen.

Zaalfoto van de tentoonstelling. Foto: ©Stany Dederen
Zaalfoto van de tentoonstelling. Foto: ©Stany Dederen

(schijnbare) Oppositie

In de vormgeving wordt de (schijnbare) oppositie doorgevoerd door de ontwerpen van het Maison voor een witte achtergrond te plaatsen (de signatuurkleur van het label) en die van Hermès voor een oranje achtergrond (de signatuurkleur van het modehuis). De keuze van de stukken, die geordend zijn naar arbitrair thema, probeert het contrast te verkleinen. Een veelgenoemd voorbeeld hiervan is de vareuse: een ontwerp met een diepe V-hals dat in bijna alle Hermès collecties terugkomt. Bijvoorbeeld als jasje, trui of tuniek. In de wintercollectie van 1992-1993 voor het Maison is een voorloper hiervan in de vorm van een motorjack te herkennen.

Zaalfoto van de tentoonstelling. Foto: ©Stany Dederen
Zaalfoto van de tentoonstelling. Foto: ©Stany Dederen

Samenwerking met Martin Margiela

Margiela heeft naast Kaat Debo, directeur van het MoMu, meegewerkt aan de tentoonstelling. Desondanks wordt dit niet vermeld. Dat is typerend voor de ontwerper. Tijdens zijn werkzame periode voor het Maison, waar hij in 2009 afscheidt van nam, anonimiseert hij zichzelf als ontwerper. Vandaar ook de toevoeging ‘Maison’ voor ‘Martin Margiela’. Een interview of foto van Margiela is zeer zeldzaam, want hij verschijnt niet in het openbaar. Dit wetende maakt de tentoonstelling bijzonder. De keuzes die gemaakt zijn in de vormgeving en de stukken geven immers iets prijs over de manier waarop Margiela zelf naar zijn werk voor het Maison en Hermès kijkt. Speciaal in de tentoonstelling zijn ook de filmpjes waarin de (multi)functionaliteit van de ontwerpen wordt getoond. Deze zijn specifiek voor de tentoonstelling gemaakt en mede geregisseerd door Margiela. Door de tijd te nemen om naar de filmpjes te kijken kan men iets meer te weten komen over de blik van de ontwerper. Iemand waarvan niemand weet wat hij precies doet sinds zijn vertrek in 2009.

Zaalfoto van de tentoonstelling. Foto: ©Stany Dederen
Zaalfoto van de tentoonstelling. Foto: ©Stany Dederen

Ode aan het MoMu

Het is dan ook op zijn plaats om een ode aan het MoMu te brengen. In 2008 maakte het museum al een tentoonstelling over het werk van de ontwerper. Het uitgangspunt voor die expositie zijn de concepten die in het werk van het Maison tot dan toe naar voren zijn gekomen. Met die tentoonstelling liet het museum al zien dat ze niet voor een standaard overzichtstentoonstelling gaan. Dat kan eveneens over de recente expositie worden gezegd. Zelfs voor degene die groot fan zijn van Margiela en al over veel (basis) kennis van de ontwerper beschikken geeft de tentoonstelling nieuwe inzichten. Of dit door de samenwerking met Margiela komt of doordat het MoMu gewoon meester in haar vak is (het creëren van modetentoonstellingen) blijft een onbeantwoorde vraag.

De tentoonstelling 'Margiela, de Hermès jaren' is van 31 maart t/m 27 augustus 2017 in het MoMu in Antwerpen te zien.

Categorie: 

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie