Purpose: Arnhemmers op zoek naar de purpose van mode

 
Foto portret, 2021. Fotografie: Wendelien Daan
28 juli 2021
Creatief Directeur & Curator bij Fashion + Design Festival Arnhem

Afgelopen juni vond de hybride editie van het Fashion + Design Festival Arnhem (FDFA) plaats. Vijf weken lang lieten modeontwerpers hun visie op mode zien. Video’s, etalage exposities en evenementen ontrafelde diverse paradigma’s rondom mode. Aan de hand van tien dimensies kon (en kan) de kijker kennis maken met de schoonheid van diversiteit aan interpretaties van mode.

Tegelijkertijd is deze editie van FDFA een verzameling geworden van Arnhems-ontwerper; bijna 50 ontwerpers met een duidelijke link met Arnhem. De ruim 40 video’s die werden gemaakt voor deze editie van het festival zijn terug te vinden via youtube. In deze blog geef ik graag een toelichting op een paar van de video’s.

Voor FDFA’21 zijn vijf type video’s gecreëerd: How they Create, waarin te zien is hoe ontwerpers werken. Artist video’s; vrij werk en experiment door modeontwerpers. Visie; korte video’s over de visies van ontwerpers rondom de thematiek. Purpose TV; interviews afgenomen door mbo leerlingen van Rijn IJssel rondom de thematiek. Event video’s; livestreams en pre-recorded video’s met diepgaande interviews met diverse ontwerpers.

Purpose: hoe vind je de purpose van mode?

In de lente van 2019 startte ik met mijn onderzoek voor de thematiek van FDFA. Om mij heen merkte ik een steeds groter wordende behoefte bij mensen naar spiritualiteit of een ander soort ‘purpose’ van het leven. Die behoefte merkte ik niet alleen bij mensen, ook de modelabels om mij heen begonnen zich steeds meer af te vragen wat nu eigenlijk hun doel zou moeten zijn; hun purpose. Al snel volgde het idee dat handleidingen voor het vinden van het doel van ons leven misschien ook gebruikt zou kunnen worden om het eigenlijke doel van mode te vinden. Tijdens mijn onderzoek belandde ik op de zogeheten sephiroth vanuit de Kabbalisme (de mystieke joodse leer, vergelijkbaar met bijvoorbeeld boeddhisme).

Tien dimensies om het doel van mode te ontrafelen

Volgens de Kabbalistische leer is het doel van onze levens kort gezegd; het in balans proberen te krijgen van tien dimensies. Ieder leven zou een continue zoektocht en strijd zijn om die balans te vinden. Ik ben die tien dimensies gaan vertalen naar de mode praktijk om zo de handleiding te vinden tot de ‘purpose’ van mode. In juni presenteerden we iedere week nieuwe dimensies aan het publiek, ingevuld door ontwerpers die allemaal een link met Arnhem hebben. Georgette Koning van Mirror Mirror trapte de maand af waarbij ze onder meer Riëlle Schoeman (algemeen directeur van FDFA) en mij interviewde.

Consumptie en gelijkheid in de mode

De eerste dimensie ging over consumptie, Consumptie en mode zijn inmiddels niet meer van elkaar weg te denken. Gelijkheid, of gelijkwaardigheid zoals Hans Hutting van het modelabel Fundies het zo mooi noemde, is eveneens niet meer weg te denken uit het modebeeld van nu. Deze twee dimensies vormden dan ook de start van het festival. 

Om meer over consumptie te weten te komen bezochten we het schoenenlabel Peterson + Stoop in hun atelier in Amsterdam en vroegen we moderetailer Judith ter Haar over haar visie op consumeren. Wendelien Daan toonde middels haar vrije interpretatie een prachtig beeld van de tot wanhoop gedreven koopzucht in mode.

In samenwerking met Glamcult interviewde Aynouk Tan Schepers Bosman, Sarah Aphrodite en Kevin Pleiter over Gelijkheid en Consumptie in de mode. Voor de dimensie Gelijkheid gingen we, hoe kan het ook anders, op bezoek bij Bas Kosters. De jonge talenten Sarah Kerbosch en Guusje de Bruin toonde hun artistieke interpretatie op de thematiek.

Ratio, Emotie en Esthetiek in mode

De tweede week van het festival werd in samenwerking met Numéro Nederland ingeluid. Timotej Letonja interviewde Diederik Verbakel van *Died* over zijn visie op de huidige mode industrie.

Voor Ratio gingen we op bezoek in Maastricht bij Aliki van de Kruijs waar zij vertelde over haar nieuwe project waarbij ze zich laat inspireren door de steengroeven rondom Maastricht. Binnen dezelfde dimensie liet Pauline van Dongen haar interpretatie zien in een door haar gemaakte video.

Voor Emotie brachten we een bezoek aan Painted Series van Saskia van Drimmelen en Margreet Sweerts en spraken over hun nieuwe project voor het Amsterdam Museum. Esthetiek is natuurlijk ook een belangrijk onderdeel van mode en aan continue verandering onderhevig; dat liet ook David Paulus zien in zijn video.

Invloed en empathie in mode

Als je het mij vraagt is dit de fase van mode waar de industrie zich op dit moment middenin begeeft; de zoektocht naar de balans tussen invloed en empathie. Bregje Lampe van Modelogica interviewde zes Arnhemse modelabels over hun autonomie in het modesysteem als opening van deze week. The Nightmare Disorder gaf hun interpretatie van invloed in de mode, waar modeontwerper Mirte Engelhard dat deed voor Empathie. Ook gingen we op bezoek bij de modelabels Chasin’ en Humanoid om het met hen over deze dimensies te hebben.

Vergankelijkheid en Grondstof in mode

Jef Montes sprak tijdens het openingsevent van deze week, georganiseerd in samenwerking met Ontwerp Platform Arnhem, over zijn nieuwste werk. Werk dat ook te zien was bij Rozet in Arnhem tijdens FDFA. Verder spraken we Marieke van Mieghem, een van de linen stewards van the linen project, een project dat ook terugkwam bij de video door Maaike Mekking. Ook bezochten we in deze vierde week van het Fashion + Design Festival Arnhem Living Colour in Rotterdam en Hul le Kes met de Vormforensen in Arnhem om het te hebben over grondstof en vergankelijkheid.

Uiteindelijk gaat het allemaal om het willen leren begrijpen van elkaars paradigma’s en beweegredenen. Of je nu een ontwerper bent die uitblinkt door techniek, of juist door esthetiek; feit is dat alle dimensies op een of andere manier wel weer terug komen bij iedere ontwerper. Dat laten alle video’s keer op keer weer zien. Door elkaars gedachten te willen leren begrijpen komt er, zo hoop ik, ook meer begrip voor ieders keuze. Dat is waar de afsluitende week over ging. Hier ging ik in gesprek met Hans Demoed en Geert de Rooij van The People Of The Labyrinths over mode in de jaren ‘80 en het de huidige tendensen. In de visie video ‘gedachten’ kwamen mbo en hbo studenten aan bod over hun visie op de toekomst van mode. Ook modeontwerper Diek Pothoven gaf zijn interpretatie op deze dimensie in samenwerking met studenten van ArtEZ Fashion Design (BA).

Zoals te lezen zijn er veel video’s gelanceerd in juni. Video’s waarbij we kennis hebben mogen krijgen van prachtige ideeën en visies van zoveel verschillende ontwerpers. Het is een collectie geworden aan Arnhems ontwerp, en niet alleen mode maar ook product en grafisch ontwerpers kwamen ruimschoots aan bod. Genoeg stof tot nadenken en nog zoveel dingen hebben we niet kunnen laten zien. Op naar een volgende editie van het Fashion + Design Festival Arnhem!

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie