Blog

Laat je inspireren door kennis en vakmanschap van onze Modemuze community


Filter

Categorie

Filter

Categorie

  • Blog
    Afb. 3 Nimf Zéila uit Le Lac des Fées, Bibliothèque nationale de France, Parijs.
     

    Grote, extravagante, gekostumeerde bals: die behoren helaas tot het verleden. Gelukkig zijn de kostuums die aan het hof werden gedragen vaak vastgelegd door een hiervoor aangestelde kunstenaar.

  • Blog
    Afb. 1 Japon in neo-empire stijl, ca. 1905-1906, collectie Rijksmuseum Amsterdam.
     
    31 mrt 2016

    Mode grijpt al eeuwenlang terug op stijlen uit het verleden. Vooral in de 19de eeuw namen neostijlen een vogelvlucht. In deze blog worden een aantal neo-silhouetten besproken die ooit heel eigentijds waren, maar toch terug grepen op een eerdere mode.

  • Blog
    Zhu Tian, Babe, 2013. Foto: ©Zhu Tian
     
    30 mrt 2016

    Hoe komt het dat haarkunstwerken de toeschouwer tegelijkertijd kunnen verwarren, fascineren, confronteren of zelfs laten walgen?

  • Blog
     
    29 mrt 2016

    Wie kent het niet: opkruipende (onder)mouwen bij het aantrekken van een vest of jasje. In Staphorst hadden ze daar een heel praktische oplossing voor. Jacco Hooikammer vertelt over het gebruik van het kachelhaakje aan de hand van een jakje van het Nederlands Openluchtmuseum.

  • Blog
     
    25 mrt 2016

    Liefhebbers van kostuumdrama’s zwijmelen graag weg bij de elegante baljaponnen, fonkelende ‘diamanten’ en opgestoken kapsels. Voor kijkers met kostuumhistorische kennis gaat dat wegdromen vaak moeilijker: zij zien vooral rare stoffen, moderne kapsels en te diepe decolletés.

  • Blog
    2
    24 mrt 2016

    Kleren zijn op het eerste gezicht niet de meest voor de hand liggende voorwerpen om honderden jaren in stand te houden. Waarom worden kledingstukken dan toch door musea verzameld? 

  • Blog
    Blog Modemuze Sterre Snijders. Verschillende borduurscharen aan een rekje in fourniturenzaak Jan de grote kleinvakman. Foto: Sterre Snijders.
    1
    21 mrt 2016

    Scharen worden doorgaans niet met ooievaars geassocieerd. Ja, de scharen maken een op- en neerwaardse beweging als ze worden gebruikt, wat de vleugels en de bek van een ooievaar ook kunnen doen. Verder lijkt er geen link tussen borduurwerk en ooievaars te zijn. Waarom staat er eigenlijk een ooievaar op die populaire borduurschaar afgebeeld?

  • Blog
    Koos van den Akker, 1980, Gelders Archief.
     
    17 mrt 2016

    In 1968 komt Koos van den Akker aan in New York. Met 168 dollar op zak en een naaimachine onder zijn arm baant hij zich een weg door de New Yorkse modewereld.

  • Blog
    Crystl Rijkeboer, The inevitable journey, 2013
     
    16 mrt 2016

    Haar is een flexibele, veerkrachtige vezel, en duurzaam omdat het steeds weer aangroeit. Dierlijk haar, zoals wol van het schaap, mohair van de angorageit, angora van een konijn of paardenhaar worden daarom sinds mensenheugenis in kleding toegepast.

  • Blog
    Joods Historisch Museum, foto: ©Peter Lange
     
    14 mrt 2016

    Het Joods Historisch Museum in Amsterdam opende eind vorig jaar een expositie met in de hoofdrol twee mannen die veel hebben betekend voor de Nederlandse vormgeving: Max Heymans en Benno Premsela. 

  • Blog
     
    12 mrt 2016

    Kostuumontwerper Joost van Wijmen bracht onlangs een bezoek aan het depot van Bijzondere Collecties UvA. Een verzameling die veel kan vertellen over de ontwikkeling van theater en scenografie. 

  • Blog
    Afb. 1 Japon met sleep, Yteb., Parijs, ca. 1919-1922, collectie Rijksmuseum.
    1
    10 mrt 2016

    Nadat in 1917 in Rusland de revolutie uitbrak vluchtten veel Russen naar de rest van Europa. Sommigen richtten in Europa een modehuis op, zoals Madame Yteb, waarvan het Rijksmuseum een japon in de collectie bleek te hebben.

Pagina's