Doek

 

Bruin en groen geverfde doek met drie figuren erop. Met was is een voorstelling uitgespaard; voorstellende twee vrouwen die trommels bespelen en een dansende vrouw. De rand van de doek is versierd...

Maker
Vervaardiging: Kadiato Kamara Sierra Leone
Objectnummer
RV-5212-16
Instelling
Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen
Periode
begin 1982
Herkomst
Freetown

Bruin en groen geverfde doek met drie figuren erop. Met was is een voorstelling uitgespaard; voorstellende twee vrouwen die trommels bespelen en een dansende vrouw. De rand van de doek is versierd met wit borduursel. Deze doek wordt een "Batik" (zie (zie M6-46) genoemd en is gemaakt door John, een zoon van Mrs. Kamara. Eerst heeft hij met een penseeltje en vloeibare was een tekening gemaakt op witte katoen en de doek met Kola bruin geverfd. Daar waar was is opgebracht kan de verf niet in de stof doordringen. Toen heeft hij met een penseeltje en vloeibare was op de bruine gedeeltes getekend en de doek in Gara geverfd. De tekening is nu af. Waar hij de eerste keer was had opgebracht bleef de stof wit. Waar hij de tweede keer was had opgebracht bleef de stof bruin. Waar hij geen was had opgebracht werd de stof groen ( Kola en Gara heeft een groene kleur). De doek is, nadat de was eruit gekookt was gedroogd en naar een "Tela" gebracht. Tela is Krio voor kleermaker (vgl. Engels: tailor). De Tela heeft met een borduurmachine de rand van de doek met wit borduursel versierd. Links op de doek staan twee vrouwen die trommels bespelen. De één is gekleed in "lapa &loket" (zie M6-46), de ander enkel in "lapa" (zie M6-48). Beiden dragen een hoofddoek. (Krio: "Edtay", zie M6-48). Rechts op de doek danst een vrouw. Deze is gekleed in een kort rokje (waarschijnlijk gemaakt van stro) en draagt een grote hoofdtooi. In beide handen houdt ze iets vast, waarschijnlijk een bosje stro. Ze draagt ook iets om haar benen, misschien enkelbanden die rammelen als ze beweegt. De voorstelling is nogal ongewoon; trommels worden in Sierra Leone door mannen bespeeld en niet door vrouwen. Ook de dansende figuur komt K.K.Gerbrands niet bekend voor. Misschien heeft John een scene getekend die verband houdt met een gebruik van een geheim genootschap voor vrouwen, of met een gebruik van de Temne, waarvan K.K.Gerbrands niet op de hoogte is. (John is Temne; de Temne vormen een grote etnische groep in Sierra Leone). Maar het is ook heel goed mogelijk dat de voorstelling een grappige fantasie van John is. Hierbij zij nog opgemerkt dat de tekening geen pornografische intentie heeft; vrouwenborsten hebben in Sierra Leone weinig met seks te maken. Men ziet ze vaak, vooral buiten de grote steden, vrouwen met ontbloot bovenlijf; dat wordt net zo gewoon gevonden als mannen met ontbloot bovenlijf. Het borduursel is ter versiering aangebracht. Deze doek is bedoeld om als schilderij aan de muur te hangen. De doek is, net als een schilderij, gesigneerd. John heeft de Batik niet met zijn eigen naam gesigneerd maar met die van zijn moeder. Waarschijnlijk heeft hij de Batik gemaakt om zijn moeder te helpen met haar Garawerk. En door met haar naam te signeren gebruikt hij zijn eigen articiteit ter meerdere glorie van die van zijn moeder. Hieruit blijkt wel de goede verstandhouding tussen moeder en zoon.

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie