Kleding voor een man

 

De ketting is niet doorgesneden ; drie banden bij elkaar vormen een kleed voor een man die over de schouder wordt geslagen of waaruit een shirt wordt genaaid. Hausa mannen kunnen qua kleding uit...

Objectnummer
RV-5899-289
Instelling
Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen
Periode
voor 1996
Herkomst
Nigeria

De ketting is niet doorgesneden ; drie banden bij elkaar vormen een kleed voor een man die over de schouder wordt geslagen of waaruit een shirt wordt genaaid. Hausa mannen kunnen qua kleding uit drie verschillende tradities putten; de eeuwenoude Islamitische kledij, de twintigste eeuwse Mekka- stijl kledij en de Europees geïnspireerde stijlen van de eenentwintigste eeuw. Elke kledingstijl wordt in veel lagen over elkaar gedragen en een mutsje of een tulband en een paar sandalen maken de out- fit compleet. Het bekendste kledingstuk is de “baba riga”, een vierkantig kledingstuk met wijde mouwen. De “baba riga” is altijd versierd met borduursel, vooral aan de voorzijde. Een modernere variant op de beschreven islamitische kledingstijl zijn de op pelgrimskleding uit Mekka geïnspireerde mode die vooral gedragen wordt door jongere niet- aristocratische mannen. Deze kleding kwam vooral vanaf de jaren 1950 in opgang en wordt als comfortabeler en lichter beschouwd dan de oudere islamitische stijl. Ook de kaftan is uit deze kledingtraditie afkomstig. De Europese formele en informele kleding wordt nieuw gemaakt of als tweedehands geïmporteerd. Een zakenman kan de voorkeur geven aan een maatpak maar voor ceremoniële gelegenheden wordt nog steeds de “baba riga” geprefereerd. De garderobe van een man kan uit de bovenstaande drie kledingtradities bestaan, afhankelijk van zijn rang, beroep, opleiding en welvaart. De aristocratie bezit de meest uitgebreide garderobe; boeren, arbeiders en ambachtslieden dragen meestal basis Hausa of Europese kledingstukken en voor publieke gelegenheden Mekka- kleding.

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie