Blogger Laura Koop in gesprek met multidisciplinair kunstenaar en ontwerper Inderjeet Sandhu: over duurzaamheid in de fast fashion industrie, over de grens tussen mode en beeldende kunst én over onderbroeken van porselein.
We ontvingen een vraag vanuit het Kyoto Costume institute in Japan: of we Japanse kimono’s of Japans textiel in de collectie hebben? Wat blijkt: we hebben één echt Japans kledingstuk in onze collectie.
De Dashiki: een kleurrijk, wijd, vaak lang shirt met een print die als 'African' geïnterpreteerd wordt. Maar wat is eigenlijk de achtergrond en betekenis van dit kledingstuk?
Houdt jij ook van een goede detective? Soms zijn het de kleinste details die voor een grote doorbraak kunnen zorgen. Als conservator moet je dan ook als een echte speurder te werk gaan, want niet alles is altijd op het eerste oog afleesbaar. Zeker bij kleding niet. Daarom is het belangrijk om zo nu en dan alles eens even goed binnenstebuiten te halen...
Eerder beschreef onderzoeker Geeske Krüseman de glorietijd van de huik (1520-1640) als typisch kledingstuk van de Nederlandse vrouw. In deze bijdrage gaat ze op zoek naar de etymologie van het woord "huik", en naar de oorsprong van het kledingstuk "huik". Op naar de Middeleeuwen!
Ontwerpen van Maison Martin Margiela zijn niet per se 'mooi' in de klassieke zin van het woord, maar wel altijd interessant. Soms te groot of gemaakt van ongebruikelijke materialen, soms onafgewerkt of zelfs beschadigd. De stukken willen ons iets vertellen. Om ze te begrijpen moet je alleen wel de Margiela-taal verstaan. Modemuze vertaalt.
In de huidige maatschappij waarin kopen en weggooien de norm is geworden neemt Judith van Hilten ons mee in de gedachte dat we waarde moeten gaan inzien van het vergankelijke. Iets dat gebruikt wordt laat sporen van leven achter en geeft het kledingstuk juist karakter.
Ik denk dat het heel herkenbaar is voor mensen die naaien, af en toe zie je een kledingstuk waarbij je direct denkt: dat wil ik maken! Myrthe Tielman neemt je stap voor stap mee in het maken van een reform blouse met smokwerk op basis van een voorbeeld uit de collectie van het Amsterdam Museum.
Een bijzondere begin van de opleiding. MBO College Hilversum organiseerde, in samenwerking met Modemuze en MAFB, een masterclassdag voor de eerstejaars studenten van de nieuwe opleiding Menswear & Tailoring met Adam Lee Carroll (menswear designer bij O’Neill) en aansluitend een rondleiding in het Collectiecentrum van het Amsterdam Museum.
Naar het strand gaan betekende vroeger iets heel anders dan nu. Echt zwemmen kwam er niet van; om de zee in te gaan werd er gebruik gemaakt van speciale badkoetsen en men ging lange tijd naakt het water in.
Floor van der Plas is textielrestaurator en vertelt over haar werk. Het belang van het maken van een replica bijvoorbeeld, is dat je precies kunt nagaan wat iemands postuur was en op welke manier kledingstukken werden aangepast om aan de mode van de tijd te voldoen. Ook voor kostuumdrama's zijn replica's van belang. In tegenstelling tot historische kostuums, mogen replica's wel gedragen worden.
Een geliefd jasje kreeg een nieuw leven dankzij visible mending en daarmee ook extra betekenis: zichtbaar repareren zorgt voor troost en schoonheid
Het begon met kostuumdrama's op televisie en het bezoeken van tentoonstellingen. Shari van der Waals-Atalla maakt en draagt replica’s van historische kostuums en heeft een eigen bedrijf onder de naam La Rose Couture.