Duurzame mode in opkomst

 
Show NON by KIM. Foto:©Peter Stigter
28 januari 2014
Modeantropoloog

Al langere tijd is er een toenemende aandacht voor duurzaamheid te signaleren binnen de mode-industrie. Na de zogenaamde 'Bangladesh ramp' in april 2013, waarbij een gebouw in Dhaka waarin kledingfabrieken waren gehuisvest instortte en meer dan duizend mensen omkwamen, werd duidelijk dat de werkomstandigheden van de werknemers onveilig en onhoudbaar zijn.

Schone kleren en angorakonijnen

Sindsdien hebben steeds meer grote kledingbedrijven als H&M en ZARA zich aangesloten bij De Schone Kleren Campagne en afspraken gemaakt om de werkomstandigheden van de werknemers te verbeteren. Desondanks kan er nog veel meer verduurzaamd worden in de mode-industrie. Zo bleek uit het undercover filmpje, dat afgelopen november door de dierenwelzijnsorganisatie PETA op internet werd geplaatst, dat angorakonijnen verschrikkelijk lijden voor de angora truien die in de winkel worden gekocht. Hierop werd niet alleen door grote bedrijven gereageerd, maar ook door ontwerpers als Calvin Klein, Tommy Hilfiger en Stella McCartney, die allen besloten om te stoppen met het produceren van angora producten. 

Goedkoop versus kostbaar textiel

Sinds dit soort nieuwsberichten lijken de tijden van 'goedkoop, goedkoper, goedkoopst' voorbij te zijn. Zo heeft de H&M besloten om de prijzen te verhogen, zodat het minimumloon van de werknemers in lage lonen landen omhoog kan gaan. Dat dit een duurzame ontwikkeling is laten de vele vermaakte stukken in de mode- en kostuumcollecties van de verschillende musea zien. Doordat textiel vroeger ook duurder was, zelfs zeer kostbaar, werden mensen inventief en hergebruikten ze stoffen of vermaakten ze kledingstukken tot een nieuw stuk dat volgens de laatste mode was. Een gevolg hiervan zijn de vele jakken en bovenkleding die zijn overgebleven, tegenover het kleine aantal rokken. Rokken bestonden immers uit meters stof die zich uitermate leenden om nieuwe kledingstukken van te maken. Vandaag de dag zal de consument niet zo snel zelf zijn of haar kleding veranderen, maar zullen eerder bedrijven textiel gaan hergebruiken voor nieuwe stukken.

Duurzaamheid tijdens Fashion Week: NŌN by KIM

Onder ontwerpers groeit de interesse voor de duurzaamheid van het werk dat ze maken. Zo ook bij Kim Bakker, die na een afwezigheid van drie jaar weer terug is in het modeveld met haar label NŌN by KIM. Ondanks het succes van haar eerdere collecties was Kim niet tevreden over de kwaliteit van de productie en besloot ze een pauze te nemen. Hierdoor kon ze teruggaan naar de basis en niet alleen een nieuw bedrijfsplan formuleren, maar ook de tijd nemen om het productieproces van de kleding te onderzoeken en aan een uitgebreide basiscollectie werken, gemaakt van duurzame materialen.

Show NON by KIM. Foto:©Peter Stigter
Show NON by KIM. Foto:©Peter Stigter

Duurzaam geproduceerde kledingstukken

NŌN by KIM wordt gekenmerkt door een duurzame visie als het om mode gaat. De kledingstukken zijn geproduceerd door Portugese fabrikanten die zowel duurzaam te werk gaan als gespecialiseerd zijn in mannenmode. Er was niet één fabrikant gespecialiseerd in alle soorten stukken, vandaar dat de collectie nu van zes verschillende fabrikanten afkomstig is. Kim's duurzame visie uit zich niet alleen in het gebruik van duurzaam geproduceerde kledingstukken, maar ook uit het creëren van twee verschillende collecties, namelijk ZERO en NŌN, die nu gezamenlijk werden gepresenteerd op de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam.

Show NON by KIM. Foto:©Peter Stigter
Show NON by KIM. Foto:©Peter Stigter

Comfortabel en minimalistisch

De high fashion collectie ZERO symboliseert het cijfer 0 en een nulpunt. Tijdens het onderzoek voor deze collectie kwam Kim bij de Maya's uit, waarbij de nul pas kwam nadat alle andere cijfers er waren. Het onderzoek resulteert in een collectie waarbij details worden weggelaten en de essentie overblijft. Een opvallend detail dat direct verwijst naar de Maya's zijn de ovale schelpen kettingen. Deze schelpen staan bij de Maya's bekend als de nul. Naast ZERO ontwierp Kim de basiscollectie NŌN die minder trendgevoelig is. Het silhouet dat de basiscollectie kenmerkt is voornamelijk comfortabel en minimalistisch. Zonder de essentie van mannenmode uit het oog te verliezen is er in de high fashion collectie meer geëxperimenteerd met de pasvorm, wat terug te zien is in de lange ietwat bollende blousen en jassen.

Show NON by KIM. Foto:©Peter Stigter
Show NON by KIM. Foto:©Peter Stigter

Toekomstvisie 

Het laatste woord over waar de kleding vandaan komt is vast nog niet gezegd of geschreven. Verduurzaming is nog altijd een punt van verbetering in de mode-industrie. Daarnaast blijkt uit het recente Nationaal Duurzaamheidsonderzoek dat de consument nog altijd liever zijn hoofd in het zand steekt, dan te weten waar zijn of haar kleding vandaan komt. Des te belangrijker zijn collecties van labels als NŌN by KIM om de waarde van duurzame kleding op een verfrissende en experimenterende wijze te tonen, in de hoop dat steeds meer ontwerpers deze visie zullen volgen. 

Categorie: 

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie