Vandaag is het quatorze juillet, de viering van de Franse Revolutie. Op het eerste gezicht zie je het misschien niet, maar dit lapje zijde is een mannenvest uit de Franse Revolutie. Tenminste, dat zal het zijn geworden, als het niet ingehaald werd door verschillende gebeurtenissen in deze roerige tijd.
Oranje was in het verleden in Nederland een omstreden kleur. Geliefd door de orangisten, maar zeker niet door de patriotten die het dragen van de kleur zelfs strafbaar maakten.
T-shirts, spijkerbroeken en zachte sokken: katoen is niet meer weg te denken uit ons modebeeld. Wanneer katoen bereikbaarder wordt voor een groot publiek sluit het 'democratische materiaal' aan bij het gedachtegoed van de empiremode.
Groot-Brittannië kent een rijke modegeschiedenis, die van invloed was én is op het internationale modebeeld. In Nederland heeft de Britse mode - naast die uit Frankrijk - altijd een belangrijke rol gespeeld. In de tentoonstelling Royals & Rebels in het Kunstmuseum Den Haag wordt een ode gebracht aan de Britse mode met onder andere het werk van 'godmother of punk' Vivienne Westwood.
Sluike japonnen met hoge taillelijnen, fijn geborduurde sjaals en kapsels in Romeinse stijl. Voor de empiremode was onder andere de Klassieke Oudheid een belangrijke inspiratiebron.
Voor het lustrum van de Nederlandse Kostuumvereniging maakte Teresa van Twuijver een wel heel bijzonder ensemble: geïnspireerd op de 18e eeuw, maar in een modern jasje.
De stijl van fotograaf Helmut Newton wordt regelmatig beschreven als provocerend, controversieel en pervers. Toch maakte Newton méér dan glamourkiekjes: zijn foto's kenmerkten sociaalmaatschappelijke veranderingen, met name rondom vrouwenemanipcatie. Een terugblik op de overzichtstentoonstelling in FOAM.