Weerstand en acceptatie van de New Look

 
Marie-Thérèse in de beroemde 'Bar Jacket' van Dior, gepresenteerd in de modeshow (12 september 1947) die de naoorlogse mode op zijn kop zou gooien.
24 augustus 2017
Cultuur- en moderedacteur

Na de algehele soberheid en de tekortkomingen in de Tweede Wereldoorlog ontstond er een sterke tendens om het leven te vieren op een luxueuze en romantische wijze. De vrouwelijke bevolking had tijdens de oorlog veel taken van de strijdende man overgenomen en hoewel dit een nieuwe vorm van emancipatie met zich meebracht, werd zij er vaak wel toe gedwongen om zichzelf in praktische en sobere kleding te steken.

Het romantische vrouwbeeld was weggedreven door de gruwelijkheden van de Tweede Wereldoorlog, maar tegelijkertijd ontstond er een optimistische tendens om een nieuwe vorm van vrouwelijkheid te creëren.

De introductie van de ‘New Look’

Iemand die deze behoefte sterk aanvoelde was de Franse couturier Christian Dior. Hoewel hij pas net was gestart met zijn carrière als modeontwerper, wist hij exact welk vrouwbeeld hij wilde tonen en introduceerde op 12 februari 1947 de collectie ‘Corolle’ in Parijs. Een leger van elegante vrouwen, gehuld in lange, wijde rokken met wespentailles en op hoge hakken flaneerden over de catwalk. Het nieuwe silhouet accentueerde de vrouwelijke vormen en blies het grauwe modebeeld van jaren ’40 nieuw leven in. Het vrouw zijn mocht weer gevierd worden van Dior.

Christian Dior, Bar Suit, 1947, collectie The Metropolitan Museum of Art.
Christian Dior, Bar Suit, 1947, collectie The Metropolitan Museum of Art.

De collectie introduceerde eveneens het bekende ontwerp, de ‘Bar’, de look die sinds het debuut van Dior het toonbeeld werd voor wat later de ‘New Look’ werd genoemd door Harper’s Bazaar hoofdredactrice Carmel Snow. Zij was eveneens de gene die tijdens de show van Dior de bekende woorden uitriep: “It's quite a revolution, dear Christian, your dresses have such a new look!”. Al snel schitterde het baanbrekende ontwerp op de covers van modemagazines als Elle, Harper’s Bazaar en Vogue. Christian Dior was officieel de nieuwe grote modenaam in Parijs.

Protest en weerstand

Hoewel de chique ‘New Look’ door het modepubliek werd omarmd, was er ook op veel vlakken weerstand tegen de extravagante collectie van de ontwerper Christian Dior. Vrouwen waren inmiddels gewend aan praktische kleding waarin zij zich gemakkelijk konden manoeuvreren en waarmee een eigen vorm van individualiteit werd aangesterkt. De ‘New Look’ zou opnieuw een keurslijf voor de vrouw creëren, die terug deed denken aan de Victoriaanse tijd en de strakke wespentaille weerhield vrouwen er vaak van om zwaarder werk uit te voeren.

Toen Dior zijn nieuwe collectie kwam tonen in Chicago werd hij geconfronteerd met een enorm protest en met statements als Down with the New Look en “Christian Dior Go Home”. Niet alleen de vrouwen in Chicago waren tegen de ‘New Look’, maar in vele andere steden ontstonden er vormen van weerstand tegen het nieuwe ontwerp. De kledingstukken uit de collectie zouden te duur zijn door het rijkelijke stofgebruik en dit paste volgens velen niet in het zuinige en spaarzame tijdsbeeld in de naoorlogse jaren.

Protesten tegen Diors New Look.
Protesten tegen Diors New Look.

Mannelijke studenten protesteren tegen de langer geworden zoom van de rok, Michigan State University, 1947. Via: Cassie Stephens (Blogspot).
Mannelijke studenten protesteren tegen de langer geworden zoom van de rok, Michigan State University, 1947. Via: Cassie Stephens (Blogspot).

Christian Dior en zijn collectie werden in vele populaire bladen bestempeld als ‘absurd’, ‘elitair’ en ‘ouderwets’. Ook in het modieuze Parijs werd de rijkheid van de ‘New Look’ door veel vrouwen als vulgair of onhaalbaar gezien. Het ging zelfs zo ver dat tijdens een fotoshoot op een Parijse markt modellen in de ‘New Look’ werden aangevallen door het vrouwelijk winkelend publiek en de kledingstukken op brute wijze werden verscheurd.

Een nieuwe vorm van vrouwelijkheid

Hoewel er kritiek was op de ‘New Look kreeg het nieuwe modebeeld - nadat de economie weer was verbeterd - toch al gauw invloed op de individuele kledingkeuzes van de modieuze vrouw. Vrouwen begonnen facetten van de ‘New Look’ te implementeren in hun persoonlijke garderobes, waardoor de look niet compleet werd omarmd, maar ook niet geheel werd afgewezen.

Modebladen toonden verschillende manieren hoe je als vrouw jezelf de ‘New Look’ kon aanmeten en modellen werden tijdens shoots omgetoverd tot elegante ‘Dior-meisjes’. Daarnaast publiceerde vele naaibladen gemakkelijke patronen waardoor ook de gewone vrouw de ‘New Look’ kon creëren en zich kon kleden na het nieuwe modebeeld.

De ‘New Look’ van Christian Dior creëerde een nieuwe vorm van vrouwelijkheid na een strikte periode en beïnvloede hiermee op revolutionaire wijze het modebeeld van de jaren vijftig. Christian Dior wilde het beschadigde ideaal van de elegante Franse vrouw herstellen en dat deed hij door een fris en nieuw gracieus en geraffineerd modebeeld te introduceren.

Hij introduceerde de ‘New Look’ in een tijd waarin er zowel een enorme drang was om de romantiek in het leven te vieren, maar ook tijdens een periode waarin veel vrouwen functionaliteit boven mode plaatsten. Toch vielen vele vrouwen voor de ultravrouwelijke look van Dior toen de welvaart na de oorlog op gang kwam en de ‘New Look’ werd omarmd als de manier om de liefde en luxe in het leven te vieren.

“Dior saved Paris, as Paris was saved in the Battle of the Marne” - Carmel Snow

Meer lezen?

La Maison Dior: The New Look Revolution

Categorie: 

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie