Sportkleding voor buitenbeentjes: een afstudeerproject

1
5 juli 2018
Afgestudeerd aan Academie Artemis, hogeschool voor styling

Op school was ik nogal een buitenbeentje en werd regelmatig gepest. De dag dat ik met paars haar op school verscheen kwam er ineens een meisje naar mij toe om te zeggen hoe stoer ze dat vond. Het duurde niet lang voordat zij blauw haar had. Dit was de eerste keer dat ik iemand inspireerde om niet na te denken over wat anderen zullen vinden, maar te doen wat hij/zij mooi vindt.

Ook tegenwoordig word ik nogal eens aangestaard of krijg ik commentaar op mijn uiterlijk. Ik ben inmiddels trots om te zeggen: het boeit me niets meer wat een ander vindt of zegt over mij. Ik doe alleen wat ik mooi vind.

Net zoals Mathilde Willink, mijn inspiratiebron en muze voor de ‘fictieve’ collectie voor het merk Australian waarmee ik dit jaar afstudeerde bij Academie Artemis: Matildelicious sports couture for Australian, een afstudeercollectie geïnspireerd op Mathilde Willink

Levend kunstwerk Mathilde Willink

Mathilde Willink, het levende kunstwerk. Kleurrijke make-up, aparte kapsels en enorme creaties van Fong-Leng. Mathilde wist als geen ander hoe een levend kunstwerk eruit zou moeten zien. Begin jaren zeventig is deze vrouw hét fenomeen van de Amsterdamse beau monde. En dankzij haar vroege en mysterieuze dood neemt de opvallende verschijning mythische vormen aan.

Mathilde werd geboren in Zeeland. Later verhuisde zij naar Amsterdam en werd zij de muze van de 40 jaar oudere magisch realistische schilder Carel Willink. Mathilde wilde niets liever dan een mobiel kunstwerk zijn en dat viel niet altijd bij iedereen in goede aarde. Mathilde en haar man Carel Willink transformeerden het Zeeuwse meisje Mathilde tot een fenomeen.

Mathildes uiterlijk was zeer belangrijk voor haar, maar het was meer dan ijdelheid alleen. Het ging haar vooral om het totaal zichzelf zijn. Mathilde zei ooit: ‘Ik zie het als een plicht me zo mooi mogelijk te maken ten einde dat moois psychisch en fysiek aan te kunnen.’ Wat een ander van haar vond deerde haar niet: ‘Ik leef voor schoonheid maar iedereen mag me lelijk vinden.’ Mathilde hoorde eigenlijk nergens echt bij. Ze was ongrijpbaar en door velen onbegrepen, een buitenbeentje. Zij was een bewuste creatie. Een ware muze. Een kunstwerk. Klassiek én futuristisch. Tijdloos. Talloze artiesten en kunstenaars heeft ze weten te inspireren, gewoon door zichzelf te zijn.

Styling en kledingontwerp: Stephanie Willems. Muah Ineke Landman - van Braam Fotografie: Renata Dutreé, Model: Viv Puype.

Het merk Australian

De roots van het merk Australian liggen in 1945 toen het kledingbedrijf L’Alpina werd opgericht door Lina Anna Maria Gabrielli. Ze zag al snel mogelijkheden in de tenniswereld, dat op dat moment werd gedomineerd door merken als Fred Perry en Lacoste. Op zoek naar een sterke naam koos ze voor Australian omdat de Australische tennissers destijds de ranglijsten aanvoerden. In Nederland werd het merk dat oorspronkelijk voor de tennissport was bedoeld in de jaren 90 al snel populair bij de gabbercultuur. Zeker toen deze jeugdcultuur net in opkomst was in Nederland waren de gabbers in het Nederlandse straatbeeld buitenbeentjes. Met hun geschoren hoofden, Nike Air Max en flitsende trainingspakken van Australian vielen ze behoorlijk op tussen de Nederlandse eenheidsworst.

Links: Illustratie: Stephanie Willems. Rechts: Styling en kledingontwerp: Stephanie Willems. Muah: Ineke Landman – van Braam. Fotografie: Renata Dutrée. Model: Ruben van Renen.

Het proces

Als afstudeerproject voor Artemis heb ik een conceptcollectie ontworpen voor Australian met Mathilde Willink als inspiratiebron. De collectie die ik heb ontworpen bestaat uit 9 verschillende outfits. Iedere outfit staat voor een aspect uit Mathildes leven en vertelt hiermee voor mij een inspirerend verhaal over de kunst van jezelf zijn.

Voordat ik begin aan het ontwerpen van een collectie doe ik altijd onderzoek. Voor deze collectie heb ik onder andere de biografie over Mathilde gelezen, Mathilde. Muze, mythe, mysterie (2015) geschreven door Lisette de Zoete. Dit boek gaf mij een levendig beeld van hoe Mathildes leven geweest moet zijn.

Daarnaast heb ik ook de (auto)biografie van Fong-Leng Door Fong-Leng gelezen, want: wie Mathilde zegt, zegt Fong-Leng. Mathilde was verzot op de draagbare kunstwerken van Fong-Leng.  Interessant is ook de documentaire Mathilde Willink - Superpoes (2002) die ik heb bekeken (en waarbij ik driftig aantekeningen heb gemaakt). Ik heb contact gezocht met een van de makers van de documentaire, Bastiaan van der Velden. Bastiaan heeft mij met enthousiasme en passie over Mathilde verteld en mij op deze manier nog meer weten te inspireren. Regelmatig heb ik aan hem mijn ontwerpproces voorgelegd en hebben we samen uren over Mathilde gepraat.

Voor het collectieconcept was het ook belangrijk om me te verdiepen in het merk Australian. Hiervoor heb ik een bezoek gebracht aan The Australian Shop in Amsterdam en contact opgenomen met Bobby Jacques (Australian verzamelaar). Zij konden mij veel over het merk vertellen.

Pagina’s met vooronderzoek naar Mathilde. Combinatie van tekst afkomstig uit boek Lisette de Zoete en beeld afkomstig uit diverse bronnen.

Sport en Mathilde?

De keuze om een sportieve collectie te ontwerpen geïnspireerd op Mathilde klinkt misschien wat gek. De keuze was voor mij al snel gemaakt. Ik wilde iets ontwerpen dat draagbaar zou zijn, maar wel met een aparte uitstraling. Sports Couture leek hierdoor een gepaste titel voor mijn collectie. De collectie is niet weggelegd voor de grijze muizen onder ons. Wie de stukken uit de collectie draagt zal zeker opvallen én ook nog eens een sprintje kunnen trekken om de laatste trein te halen na het uitgaan. De collectie is namelijk ontworpen om gedragen te kunnen worden bij meerdere gelegenheden.

The young individualist

Deze collectie heb ik ontworpen met als mentaliteitsgroep ‘The Young Individualist’, die deel uitmaken van The Millennials. Deze mentaliteitsgroep vindt dat ieder individu recht heeft om zijn leven zelf in te vullen, zonder dat anderen zich ermee bemoeien. Eigen identiteit is belangrijk en deze groep wil zich onderscheiden van de massa. The Young Individualist komt met trots uit voor zijn standpunten en overtuigingen en draagt merken die dezelfde standpunten delen. Hij of zij wordt vaak gezien als buitenbeentje omdat hij of zij door eigenheid nergens bij lijkt te passen.

Een collectie van het merk Australian geïnspireerd op Mathilde Willink zal deze mentaliteitsgroep aanspreken omdat Mathilde dezelfde standpunten deelde en hét voorbeeld is van een uniek individu. Het merk Australian werd altijd al gedragen door ‘buitenbeentjes’, waardoor het merk bij deze collectie dicht bij zichzelf blijft. Het merk zal zichzelf opnieuw op de kaart zetten door middel van deze collectie met The Young Individualist als mentaliteitsgroep.

Styling en kledingontwerp: Stephanie Willems. Muah: Ineke Landman – van Braam. Fotografie: Renata Dutrée. Modellen: Tamara Vlajic, Viv Puype, Davy Jongkind en Dizencio Hung Tung Cheung.

Durf jezelf te zijn

Veel mensen dachten dat Mathilde een toneelspel speelde. Ik denk na mijn onderzoek, dat het tegendeel waar is. Mathilde was juist zichzelf in al haar pracht en praal. Mathilde deed altijd alleen wat ze mooi vond. Ik denk dat dit een wijze les is voor iedereen. Durf (net zoals Mathilde) jezelf te zijn, onverbiddelijk, want er zijn al zoveel anderen.

Lieve buitenbeentjes, deze collectie is voor jullie!

Benieuwd geworden naar meer van mijn werk?

Mijn werk in het echt bewonderen? Dat kan, ik zal exposeren tijdens de Mathildedag in Terneuzen op 7 juli. Meer info over de Mathildedag is te vinden op: https://mathildefestival.nl/

Lees verder

Madelief Hohe, De eerste aankoop van Mathilde Willink

Lisette de Zoete, Mathilde. Muze, mythe en mysterie: het boek

 

 

Categorie: 

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

10 jul 2018

Bedankt voor je blog en jammer dat ik hem niet eerder heb gelezen, wat mijn eigen fout is. Hoe is het je vergaan op de Mathildedag?

Reactie